Logo
  • Nieuws
  • 20 augustus 2010
  • Lianne Bouman

Bevlogen medewerkers werken met plezier. Werkverslaafden niet

Een bevlogen medewerker en een workaholic hebben met elkaar gemeen dat ze vaak langer werken dan in hun contract aan uren vermeld staat. Er is echter een wereld van verschil tussen een bevlogen medewerker en een werkverslaafde. De eerste werkt met plezier, de ander niet.

Beeld Bevlogen medewerkers werken met plezier. Werkverslaafden niet

Workaholics moeten daarom tegen zichzelf beschermd worden. Dat is de mening van Corine van Wijhe, die onderzoek doet naar workaholisme ten opzichte van bevlogenheid.

 

Emoties

Het grote verschil tussen de twee overwerkers ligt in de emotionele sfeer. De bevlogen medewerker maakt overuren omdat hij het werk zelf leuk vindt. Zij associëren het overwerken positief. Dat doen workaholics niet. Deze medewerkers werken over omdat zij vinden dat zij te weinig hebben gedaan en zich daarom schuldig voelen.

 

Sociale netwerk

Of zij hun werk nog wel leuk vinden, dat komt niet bij hen op. Vaak lijden zij ook onder negatieve stemmingen en daarin schuilt het risico dat zij hun privéleven verwaarlozen. En doordat het sociale netwerk van een workaholic steeds meer uitdunt, wordt de workaholic op den duur nog afhankelijker van zijn werk.

 

Mentale regels

Volgens Van Wijhe kunnen workaholics echter wel geholpen worden. Het is dan eerst zaak om hen te laten inzien dat zij mentale regels gebruiken om te bepalen waarom zij doorgaan met werken. Als zij leren dat er ook andere manieren zijn om negatieve emoties weg te laten vloeien, zullen workaholics leren om eigen emoties te herkennen en ermee om te gaan.

 

Let op

Workaholics zijn eerder geneigd om voor hun gezondheidsklachten hulp te zoeken dan voor hun werkverslaving.

Producttips

Ook interessant

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.