Logo
  • Nieuws
  • 25 september 2008
  • Arzu Kokeng

Tijd voor verhoging van de reiskostenvergoeding

Het verschil tussen de werkelijk gemaakte reiskosten van werknemers en de nettovergoeding is te groot geworden. Want de onbelaste kilometervergoeding staat al 5 jaar op 19 cent per kilometer, terwijl de benzineprijzen met 40 procent zijn gestegen Tijd voor compensatie vindt FNV Bouw-voorzitter Dick van Haaster.

Beeld Tijd voor verhoging van de reiskostenvergoeding

Voor veel werknemers is het openbaar vervoer geen alternatief voor de auto. Dit geldt vooral voor mensen in de bouw, maar ook werknemers in de zorg en werknemers met onregelmatige werktijden.

 

10 cent per kilometer bijleggen

De ANWB heeft berekend dat de onbelaste kilometervergoeding - het deel van de reiskostenvergoeding waar geen belasting over betaalt wordt – al minimaal 22 cent per kilometer had moeten zijn. “Een middenklasse auto kost al gauw 35 cent per kilometer. Dat betekent dat de meeste autorijders al 10 cent per kilometer moeten bijleggen”, aldus de voorzitter gisteren in de Telegraaf en op BNR.

 

De onbelaste voet verhogen

FNV Bouw verwacht in het Najaarsoverleg dat werkgevers en kabinet de werknemer tegemoet komen. FNV Bouw onderhandelt aan de cao-tafel met werkgevers over een hogere reiskostenvergoeding, maar het kabinet moet de onbelaste voet verhogen. Van Haaster: “FNV Bouw wil de nettovergoeding verhogen, maar als het kabinet niet zorgt dat de onbelaste vergoeding verhoogd wordt, dan verdwijnt een groot deel van de compensatie in de schatkist.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.