Logo
  • Nieuws
  • 4 oktober 2011
  • Mariel Hovemann

Organisaties maken verkeerde keuzes bij een reorganisatie

Wereldwijd onderzoek van het HPO Center uit Hilversum laat zien dat bedrijven niet met de juiste focus reorganiseren. Veel beslissingen zijn alleen gericht op de korte termijn en worden intuïtief genomen. Er wordt gesneden in de verkeerde projecten, slecht presterende medewerkers blijven zitten en de organisatie is vooral intern gericht op kostenreductie. Het center roept bestuurders op zich te richten op de vijf succesfactoren van toporganisaties, waardoor ze nu overleven en fit blijven voor de toekomst.

Beeld Organisaties maken verkeerde keuzes bij een reorganisatie

Dalend consumentenvertrouwen, achterblijvende resultaten, aangekondigde bezuinigingen en de eurocrisis zorgen ervoor dat veel bestuurders hard ingrijpen. Reorganisaties en ontslagrondes worden aangekondigd. Sterke organisaties grijpen in met een heel duidelijke focus. Wetenschappelijk onderzoek bij meer dan 1.400 organisaties in 50 landen laat zien wat deze organisaties anders doen.

De vijf succesfactoren voor de juiste focus bij een reorganisatie:

1. Kwaliteit van Management
Het management combineert integriteit en coachend leiderschap met snelle besluitvorming. Ze zijn besluitvaardig bij ‘niet-presteerders’, resultaat gedreven, maar altijd met een focus de lange termijn.

2. Openheid en Actiegerichtheid
De cultuur binnen deze organisaties is open. Iedereen is betrokken via dialoog en ervaring en kennis wordt gedeeld en omgezet naar actie om beter te presteren. Ook mogen fouten worden gemaakt, als er maar geleerd wordt van de fouten.

3. Langetermijngerichtheid
Het opbouwen van goede samenwerkingsrelaties gericht op de lange termijn gelden voor klanten, leveranciers en partners in de keten, en vooral ook voor management en medewerkers. Nieuw management wordt door promoties van binnenuit aangevuld en in tijden van reorganisaties worden talenten zoveel mogelijk binnen de organisatie behouden.

4. Continu Verbeteren en Vernieuwen
De organisatie kent haar onderscheidende kenmerk in de markt en laat managers en medewerkers continu bijdragen aan het verbeteren en vernieuwen van haar processen, diensten en producten. Gesneden wordt in processen die niet bijdragen om een High Performance Organisatie te blijven. De organisatie verbetert voortdurend haar kerncompetenties, juist ook in tijden van crisis.

5. Kwaliteit van Medewerkers
De medewerkers zijn divers, complementair en kunnen goed samenwerken. Ze zijn flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat. Omdat management en medewerkers continu in dialoog zijn, is bij iedereen duidelijk welke stappen noodzakelijk zijn in tijden van een reorganisatie.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.