Hoe zorg je er in de huidige markt voor dat je jouw medewerkers binnen boord houdt en aantrekkelijker wordt voor nieuwe medewerkers? Ik heb hieronder een vijftal tips uitgeschreven.
Redteam mindset: “Zo ben ik nu eenmaal, daar kan ik niets aan doen! Als alles goed gaat dan heb ik er geen last van, maar wanneer het tegenzit dan komt dit boven en tja, daar kan ik verder niets aan doen. Ik ben normaal een hartstikke positief mens!” Wanneer je dit hoort dan weet je dat je als high performance mentor werk aan de winkel hebt.
Een politicus of bestuurder van een publieke organisatie communiceert regelmatig naar én met het veld: burgers, instellingen, bedrijven, koepels, belangenorganisaties en afhankelijk van het domein ook specifieke doelgroepen zoals boeren, consumenten, studenten of patiënten. Het verbale deel van deze communicatie in een overleg, presentatie luistert nauw: wat zeg je wel en niet, hoe breng je jouw boodschap en in hoeverre betrek je het publiek?
Pieter van Mierlo is lid van het Executive Committee (dagelijks bestuur) van ABN AMRO en CEO van het onderdeel Private Banking. Hij werkt 33 jaar bij de bank, eerst in commerciële en daarna in directiefuncties. Hij heeft altijd te maken gehad de mensen aan het front: de financieel adviseurs, account managers of bankers zoals hij ze noemt. De vereiste skills voor hen, heeft hij de laatste tijd behoorlijk zien veranderen, en ook weer niet. In een interview met Marijn de Geus van Faculty of Skills, geeft hij tekst en uitleg.
Hybride werken wordt de nieuwe norm, zoveel lijkt duidelijk. Waarbij de locatie van talent steeds minder belangrijk is. Dat vraagt om een nieuwe aanpak die deze manier van werken kan ondersteunen: strategisch talentmanagement.
De vaardighedenkloof (of skills gap) staat al lange tijd prominent op de HR-agenda. De coronapandemie heeft de uitdaging om deze kloof te dichten verder vergroot. Onderzoek door Cornerstone toont aan dat slechts 60% van de werknemers erop vertrouwt dat hun organisatie in staat is om ervoor te zorgen dat de juiste, toekomstbestendige vaardigheden worden ontwikkeld. AI kan een oplossing bieden, maar hoe? Vier manieren waarop AI ingezet kan worden om de skills gap te dichten.
Welk effect heeft de communicatie van een arts op de patiënt? In welke mate draagt empathie bij aan het welzijn van de patiënt en hoe ziet empatisch gedrag er dan uit? Om deze en andere vragen draaien de onderzoeken van Liesbeth van Vliet van de Universiteit Leiden. In de Week van de soft skills ging Marijn de Geus van Faculty of Skills met haar in gesprek.
Mardjan Seighali is directeur van stichting UAF , een organisatie die zich inzet voor gevluchte studenten en professionals op de Nederlandse arbeidsmarkt. Zelf weet ze als geen ander hoe het is om je een nieuwe taal en cultuur eigen te maken. In een gesprek met Marijn de Geus in de Week van de soft skills bleek haar nieuwsgierigheid daarbij essentieel
Als er iets is wat werkgevers in 2020 hebben geleerd, dan is het wel dat flexibiliteit en aanpassingsvermogen essentieel zijn om met disruptie om te gaan. Voor veel organisaties betekent dit dat ze gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI) op terreinen die uiteenlopen van het optimaliseren van retailactiviteiten tot het stroomlijnen van toeleveringsketens en zelfs het bieden van snellere, meer gepersonaliseerde klantenservice. Maar organisaties blijven terughoudend op één terrein in het bijzonder. Ze zien nog niet goed hoe ze AI in HR kunnen gebruiken om de ervaring van hun mensen te transformeren.
Recent hebben wij de ‘Cornerstone Skills Graph’ aangekondigd en u denkt misschien - dat klinkt cool, maar wat is het? We hebben Cyril Le Mat, directeur datawetenschappen bij Cornerstone, gevraagd om al die vragen te beantwoorden en u meer inzicht te geven in wat de ‘Cornerstone Skills Graph’ voor u zou kunnen betekenen.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling