Esma Choho: ‘Ik ben pas tevreden met een 9’
Nederlandse organisaties blijven met innovaties achter bij hun buitenlandse concurrenten. Daarom is sociale innovatie hard nodig, te beginnen bij de bestuurders aan de top. Esma Choho begeleidt ze: ‘De kern is: dig deep.’
Verstandige leiders die het zich kunnen veroorloven nemen geregeld de tijd om te broeden op marktrapportages, businessplannen en strategische vergezichten. Zij laten consultants SWOT-analyses maken, scenario’s doorrekenen en interventies voorstellen. Maar als zij de organisatie vervolgens daadwerkelijk in beweging willen krijgen, moeten zij die consultants als eerste de laan uitsturen. Dan moet de leider ballen tonen, al verschuilt die zich dan juist liever achter zijn consultants, constateert Esma Choho. Of de leider gaat niet ver genoeg.
“Bestuurders denken te snel dat er iets structureel veranderd is. De gebruikelijke focus op de korte termijn dicteert namelijk dat je niet al te ver kijkt. Het maakt allemaal deel uit van de cultuur die we moeten veranderen. Wil het Nederlandse bedrijfsleven de komende jaren echt grote stappen maken, dan is dat hard nodig.”
Choho is een vrouw met een missie. Zij studeerde economie en sociologie, en werkte als journalist. Ruim twintig jaar begeleidt zij inmiddels topmanagers bij hun ambities om te veranderen.