Logo
  • Achtergrond
  • 4 december 2013
  • Peter Bekkering
Exclusief artikel

Lean haalt meer uit medewerkers

Ruim een kwart van het Nederlandse bedrijfsleven wil direct overstappen op lean bedrijfsvoering, zo bleek onlangs uit een onderzoek van ISBW Opleiding & Training. Dit moet echter wel om de juiste redenen gebeuren. Lean is namelijk geen kortetermijnoplossing of bezuinigingsmiddel, maar een langetermijnproces. Waarbij een organisatie focust op hoofdzaken en stap voor stap met de medewerker kijkt hoe het beter en efficiënter kan.

De gedachte achter lean, vertelt Jos Kesseleer, innovatiemanager bij ISBW Opleiding & Training, is dat je je als organisatie puur richt op primaire processen en activiteiten waar de klant voor wil betalen. “Dat betekent dat je bijvoorbeeld geen geld meer uitgeeft aan profiliering of aan activiteiten met weinig marge. Je focust je puur op die activiteiten, waarvoor de klant specifiek naar jou toe komt. Je gaat bij lean ook anaylseren wat er gebeurt als je bepaalde activiteiten achterwege laat en hoe je steeds efficienter kunt werken.” Daarbij is lean nadrukkelijk geen project, maar een langdurig proces, waarbij de organisatie stap voor stap kijkt hoe het beter en efficienter kan. Kesseleer: “Dat proces optimaliseer je vervolgens steeds verder.” Lean moet eigenlijk, aldus Kesseleer, een bewuste keuze zijn en een filosofie, die verankerd is in waar je als bedrijf naar toe gaat. “Het gaat er namelijk bij lean om hoe je met elkaar omgaat, hoe je stuurt, hoe je je organisatie inricht en organiseert en hoe je medewerkers helpt om lean te werken.” Ferry van der Pal, docent-trainer bij ISBW op het gebied van Strategische Marketing, Operations & Supply Chainmanagement, Procesmanagement en Verandermanagement, vult aan: “Voor mij is lean een organisatiecultuur c.q. een levenswijze voor een organisatie, die er bewust voor kiest zich op hoofdzaken te focussen. Vanuit het idee dat als je lean goed inricht, je optimaal kunt leveren wat klanten nodig hebben en dat je daardoor zowel toegevoegde waarde als economisch rendement levert.”

Ideeën van medewerkers

Martien Heeremans, hoofd Personeelszaken bij Nissan International, herkent zich in het beeld dat Kesseleer en Van der Pal schetsen en het feit dat lean een kwestie van lange adem is. Hij vertelt over de aanleiding waarom Nissan begin jaren ’90 in Amsterdam met Kaizen aan de slag ging: “Wij wilden een efficiënte bedrijfsvoering omdat wij als operatie door onze Japanse collega’s werden uitgedaagd op allerlei KPI’s, zoals de verwerkingstijd, productiviteit, kwaliteit, etc.

Verder lezen?

U kunt dit artikel helemaal lezen als u bent geregistreerd en ingelogd.

Gratis registreren

Krijg toegang tot exclusieve content
Registreren

Inloggen

Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
Inloggen

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.