Logo
  • Nieuws
  • 13 januari 2010
  • Manon Schuttrups

Hogere winst door positieve scores op HRM-factoren

Filialen met meer kwaliteits- en doelgerichte werknemers, die positiever zijn over de beloning en de managementinformatie, blijken twee jaar later productiever dan andere filialen. Dat blijkt uit longitudinaal onderzoek van Karina van de Voorde onder ruim 14.000 medewerkers van de Rabobank, waarop ze promoveert aan de Universiteit van Tilburg.

Beeld Hogere winst door positieve scores op HRM-factoren

Op welke wijze en in welke mate HRM bijdraagt aan de bedrijfsresultaten, is een belangrijk onderwerp binnen HR-onderzoek. Binnen deze algemene vraagstelling analyseerde Van de Voorde objectieve prestatie-indicatoren bij de Rabobank.

 

Trendmatig vragenlijstonderzoek

Met name positieve scores op kwaliteitsgerichtheid, doelgerichtheid, beloning en managementinformatie bleken een voorspellende waarde te hebben op financiële prestaties. Van de Voorde adviseert organisaties om trendmatig vragenlijstonderzoek in te zetten in het kader van hun managementsystemen. De resultaten helpen niet alleen bij het monitoren en voorspellen van financiële prestaties, maar ook bij het in kaart brengen van en sturen op verschillen tussen bedrijfseenheden. De organisatie kan deze gemeten factoren beïnvloeden, maar kan dit niet bij veel externe factoren, als bijvoorbeeld conjunctuur.

 

Tip: de resultaten van het onderzoek vindt u hier.

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.