Weet u hoe u een slechte manager herkent? Vrij eenvoudig: die klaagt voortdurend dat hij of zij het zo druk heeft. Waarom maakt klagen over drukte iemand tot slechte manager? Weer vrij eenvoudig: vraag uzelf af wat drukte is. Maar niet te vroeg juichen, dit is niet het zoveelste bash-the-manager stukje. In deze column ligt HR op het hakblok. Maar je kunt verschil maken. Door de hefboom te vinden.
56% van de thuiswerkers geeft aan na de maatregelen thuis te willen blijven werken. Opvallend is wel dat de antwoorden over thuiswerken een stuk genuanceerder zijn dan 3 maanden geleden zo blijkt uit doorlopendonderzoek door Fit-to-Position onder 2000 medewerkers, leidinggevenden, HR-medewerkers en HR-managers.
Universele concepten verlammen het creatieve managementdenken. Het creërende procesdenken heft die managementdenkverlamming op. Centraal in het creërende procesdenken staat dat niets is maar zich in altijd in wording beweegt. Uit die chaos kan een zelfordening ontstaan, op de werkvloer. Dit zelfordenend vermogen moet je als manager koesteren en versterken. Dat vereist wel dat de manager kan omgaan met zijn eigen onzekerheid en kwetsbaarheid, zoals een vluchteling.
Het creërende procesdenken ontstaat in de eigen specifieke chaosplekken om eigen denkcreaties te ontwikkelen voor de problemen en uitdagingen die zich aandienen. Twee voorwaarden gelden voor het creërende procesdenken: het overwinnen van de transcendentieverslaving aan universele concepten. En als tweede: accepteren dat alles zich altijd in wording beweegt, niets is.
Jan opent de directievergadering. Eén agendapunt, cultuurtransformatie en centraal het beleidsstuk ‘flexibiliteit en vitaliteit’. “Met Anja, onze marketingmanager, heb ik een rijtje waarden gedefinieerd. Alle neuzen in dezelfde richting. Onze HR manager, Albert, kan een stappenplan maken voor de transformatie. Wij zetten een punt achter de oude cultuur”. Albert ziet de bui al hangen.
Het psychologisch contract, de arbeidsrelatie tussen de werkgever in de zorg en de werknemer, de professional, krijgt door de COVID-19 een ander karakter. Zorgprofessionals, lees ook begeleiders hebben door COVID-19 meer risico in de uitvoering van hun vak ervaren. Ze hebben veel moeten dragen. Een applaus of een extra presentje is dat dan wel genoeg?
‘Geweldloze communicatie’ (GC) is een manier om gedrag te bespreken op een oprechte, verbindende en empathische wijze. GC ondersteunt gespreksvaardigheden in dialoog met een ander. De stappen en enkele voorbeelden.
Aan alles gedacht en toch neemt de betrokkenheid af. De grote vraag is dan: Hoe houd je als werkgever je medewerkers betrokken? Helaas is er geen eenduidig antwoord. Wat wel helder is: luister naar wat leeft onder medewerkers en kom in actie.
Iedere medewerker beleeft de coronacrisis weer anders. Daar komt nog bij dat een groot deel van het personeelsbestand op afstand in wisselende thuisomstandigheden moet werken. Hoe geef je vanuit de organisatie sturing en hoe achterhaal je vanuit HR wat er werkelijk ‘leeft’ bij de medewerker? En hoe neem je mensen mee in de transitie van de business? In deze webinaropname helpen Duco Molenaar en Jan Tjerk Boonstra u op weg!
Wendy Bilsen is agency director bij PROOF en daarnaast is ze verantwoordelijk voor een aantal klanten van het bureau. Al tien jaar draagt Wendy uit dat niet klanten op 1 horen te staan maar dat een organisatie juist haar medewerkers op 1, 2 en 3 hoort te zetten om succesvol te zijn. We spraken Wendy in deze corona-tijden en stelden een aantal vragen.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling