De moderne organisatie is een netwerkorganisatie. Steeds meer mensen werken in organisaties die flexibel zijn. Snel en creatief reageren op vragen uit de markt, op veranderende eisen en wensen van klanten is het motto geworden. Daardoor zijn de structuren van veel organisaties de laatste decennia veranderd en vragen organisaties van medewerkers meer flexibiliteit. Organiseren van uw sociaal kapitaal op basis van talenten van medewerkers staat daarbij centraal.
Vooropgesteld; niet iedereen is een talent, maar iedereen heeft er wel één. Het ontwikkelen van dat talent in organisaties gaat meestal niet vanzelf. Veel medewerkers hechten hier wel degelijk waarde aan, zo blijkt uit ons HR onderzoek: “Wat beweegt mijn medewerkers eigenlijk…?”. Medewerkers geven vaak aan dat hun talent onvoldoende tot ontplooiing komt en dat zij meer uit zichzelf kunnen halen dan zij nu laten zien. Waardoor komt dit? Ik zie drie succesfactoren voor talentontwikkeling.
“Meer dan 50% van de succesvol afgestudeerden zijn vrouwen, in de top is maar ca 5% vrouwen te vinden. Dit land is bezig met de grootste kapitaalvernietiging in de geschiedenis,” aldus onderzoeksjournalist en vm hoogleraar Jeroen Smit. Wat weten we en wat gebeurt er al om zaken te verbeteren en kapitaalvernietiging te voorkomen?
Talent komt in allerlei vormen. Momenteel zijn er te weinig security-experts beschikbaar, dus daar moet je niet naar op zoek gaan. Kijk naar gerelateerde eigenschappen en talenten als cognitieve redenering, wiskunde, logisch denken en software-ontwikkeling. Dit zijn de benodigdheden voor een sterkere, veiligere bedrijfsvoering.
“Bijna 80 procent van de ondervraagde CEO’s voor de Raet HR Benchmark 2017 vindt strategische personeelsplanning een randvoorwaarde voor talentmanagement.”, aldus Jan Tjerk Boonstra. In deze blog geeft hij zijn visie op de veranderingen in talentmanagement en de noodzaak van agility.
In projectmatige organisaties worden vaste functies steeds vaker vervangen door tijdelijke rollen. Dan is het belangrijk te weten dat een passende rol niet alleen afhankelijk is van iemands harde competenties en kennis, maar ook van karaktereigenschappen.
Het is voor elke organisatie belangrijk het beste talent aan te trekken én te behouden. En met zoals zoveel dingen in het leven geldt ook in dit proces: de eerste indruk telt. Alle reden dus om de beeldvorming van je organisatie zo goed mogelijk op de rit te krijgen en te werken aan een sterk werkgeversmerk; de ‘Employer Brand’.
Advies over hoe de samenwerking van een team te verbeteren of een nieuw team op te zetten: daar heeft bijna elke HR-professional weleens mee te maken. HR staat dan voor de uitdaging de juiste medewerkers op de meest passende plek te plaatsen of nieuwe medewerkers aan te trekken. Uiteraard met als doelstelling dat alle collega’s écht als team gaan samenwerken. En dat is nog niet zo eenvoudig. Enkele tips.
Veel organisaties kunnen winst behalen door hun ontwikkelprogramma’s slimmer in te richten. Vaak worden opleidingsbudgetten over alle medewerkers verdeeld, vanuit het idee dat minder goed presterende medewerkers ondersteuning nodig hebben om beter te functioneren. Het is goed om daar voortdurend met een kritische blik naar te kijken.
Voor lijnmanagers komt het ieder jaar weer terug: het voeren van doelstellingen-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met medewerkers. Periodieke afstemming tussen mens en werk is belangrijk voor een effectieve en lerende organisatie en de ontwikkeling van medewerkers. Maar de praktijk is weerbarstiger.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling