Kleine en grote bedrijven blijken het kerstpakket massaal te schrappen als gevolg van de crisis. Staalbedrijf Corus kondigde deze zomer al aan geen eindejaarscadeau uit te keren en ook bankverzekeraar ING maakt nu bekend dat de 28.000 werknemers kunnen fluiten naar een presentje met de feestdagen.
Nu de commissie Bakker met z’n plannen is gekomen is het kabinet aan zet. De sociale partners zijn met hun eerste reacties gekomen. Over één ding zijn ze het eens: werknemers ‘op de reservebank’ moeten snel aan het werk worden geholpen. De aanbevelingen op de korte termijn vallen bij iedereen in goede aarde; die op de langere termijn wat minder. Maar wat vindt ú er eigenlijk van?
Onlangs richtte detacheerder Meurs & Molijn een OR met uitsluitend flexkrachten op. Uniek volgens oprichter Pieter Molijn: “Elk bedrijf met meer dan 50 medewerkers zou volgens de Wet een ondernemingsraad moeten hebben. Dat geldt net zo goed voor uitzendbureaus, detacheerders en payroll-organisaties. Maar de praktijk is helaas anders.”
Per 1 januari 2013 wijzigen de CO2-normen voor de bijtelling. Dit keer gaat het om meer dan honderd modellen en 632 uitvoeringen. Deze auto's wijzigen naar een duurdere bijtellingscategorie. Dit geldt voor nieuw aangeschafte modellen en niet voor bestaande aldus de Vereniging voor de Auto van de Zaak.
Begin 2013 treedt een wijziging van het systeem van scholing en vorming van OR-leden in werking. De SER gaat er vanuit dat het parlement de wetswijzigingen binnenkort aanvaardt. De voor de wet beoogde datum van inwerkingtreding, 1 januari 2013, wordt echter niet gehaald. De SER vindt het belangrijk dat er duidelijkheid bestaat voor allen die bij de medezeggenschap betrokken zijn, en past daarom met ingang van 1 januari het nieuwe systeem van scholing en vorming toe.
Twee commissies gaan onderzoek doen naar het beleggingsbeleid van pensioenfondsen en naar de toekomstbestendigheid van aanvullende pensioenregelingen. Beide rapporteren hun aanbevelingen vóór 1 januari 2010 aan minister Donner.
Een verplicht doorbetaald ‘geboorteverlof’ van twee weken voor vaders kost werkgevers te veel geld. Werkgevers en werknemers kunnen prima in onderling overleg tot afspraken komen. Dit schrijven MKB-Nederland en VNO-NCW in een brief aan de Tweede Kamer.
Werknemers die in een auto van de zaak rijden en onder werktijd een verkeersboete krijgen, moeten deze zelf betalen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Hoge Raad, zo meldt Elsevier.nl.
Het kabinet wil oudere werknemers makkelijker aan het werk helpen en houden en heeft hiervoor een pakket stimuleringsmaatregelen opgesteld. Werkgevers maken echter weinig gebruik van de regelingen die uit deze maatregelen voortvloeien. Redenen hiervoor zijn de complexiteit, de continue veranderingen en onvoldoende kennis van de regelingen.
Een verhoging van de AOW-leeftijd leidt niet of nauwelijks tot verlies van banen voor jongeren. Ook zorgt een hoger arbeidsaanbod niet voor meer werkloosheid op langere termijn. Dit heeft minister Henk Kamp van SZW aan de Eerste Kamer geschreven.