Logo
  • Nieuws
  • 9 november 2011
  • Lianne Bouman

Weet u waar de mensen zitten die u zoekt? On- of offline?

Kent u uw doelgroep? Zijn uw toekomstige medewerkers juist online of offline te vinden? Hoewel social media sterk in opkomst zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze voor elke organisatie even belangrijk zijn. Potentialpark zocht uit waar doelgroepen zich ophouden.

Beeld Weet u waar de mensen zitten die u zoekt? On- of offline?

Potentialpark volgde 30.000 banenzoekers (20.000 in Europa en 10.000 daarbuiten) om te kijken waar zij hun loopbaaninformatie vandaan halen. De werkzoekende blijkt vooral te kijken op de site van het betreffende bedrijf (80 procent). Daarna volgen de zoekmachines (63 procent).

 

Vacaturesites worden steeds minder gebruikt, van 51 procent in 2010 tot 43 procent in 2011. En hoewel business networks en social networks nog onder aan de lijst staan, zijn ze wel flink in opkomst: in 2010 maakte nog maar 22 procent van de werkzoekenden gebruik van business networks, maar in 2011 was dat al gestegen tot 31 procent. En bij de social media was dat 13 procent in 2010 en 20 procent in 2011.

 

Interactie

Als de werkzoekende interactie wil met een potentiële werkgever is de site van de werkgever zelf favoriet (70 procent), gevolgd door:

  • de business networks (48 procent);
  • de vacaturesites (32 procent); en
  • de social media (29 procent).

 

Tip

Niet alleen degenen die van baan willen veranderen of gedwongen moeten solliciteren, maken gebruik van netwerkcontacten. Ook voor bedrijven is het raadzaam gebruik te maken van hun eigen netwerken. Recruitment uit sociale netwerken is niet meer weg te denken. Hoewel het goedkoper is dan adverteren en/of het inschakelen van een wervings- en selectiebureau, moet er wel tijd in worden geïnvesteerd om van netwerken een succes te maken.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.