Logo
  • Nieuws
  • 31 juli 2008
  • Arzu Kokeng

Verdrievoudig sollicitanten en verdubbel slagingskans

Geef een resultaatgerichte functieomschrijving bij uw vacatureteksten en verdubbel de slagingskans. Simpel, toch? Dit blijkt uit onderzoek van werving- en selectiespecialist Ad Rem Young Professionals en organisatieadviesbureau Eprom.

Beeld Verdrievoudig sollicitanten en verdubbel slagingskans

In een resultaatgerichte functieomschrijving ligt de nadruk op wat de organisatie van een functie verwacht op het gebied van eindverantwoordelijkheden en wat de bijdrage van de functie is aan het doel van de organisatie. Uit het onderzoek, waarin het verschil onder de loep wordt genomen tussen resultaatgerichte en taakgerichte functieomschrijvingen, blijkt dat de resultaatgerichte vacature dubbel zo vaak bekeken wordt door sollicitanten en dat het aantal sollicitaties tot drievoudig is.

 

Concrete doelen

Ook werkt de resultaatgerichte omschrijving beter bij het daadwerkelijk gesprek. Ramses Serno, directeur van Ad Rem Young Professionals geeft aan: “Sollicitanten weten veel beter wat er van ze verwacht wordt aan de hand van een resultaatgerichte vacaturetekst omdat er concrete doelen in gesteld worden. Dit terwijl in gebruikelijke wervingsmethoden gekeken wordt naar wat je kan, niet wat je bereikt.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.