Logo
  • Nieuws
  • 6 mei 2008
  • Lonneke Gillissen
  • Bron: Nieuwsbank

Online carrièrebeurs groeit gestaag

37 Procent van de werkzoekenden verkiest een online carrièrebeurs boven de traditionele variant, ondanks het feit dat online carrièrebeurzen nog maar drie jaar bestaan. Gemak is de belangrijkste reden hiervoor. Dit maakte totaljobs.nl bekend bij de opening van de derde clickbeurs.nl.

Beeld Online carrièrebeurs groeit gestaag

Dat tweederde van de ondervraagden nog altijd de voorkeur geeft aan een traditionele carrièrebeurs verbaast Olivier van Duijn, directeur van totaljobs.nl, niet. ‘Ondanks dat clickbeurs.nl nu voor het derde jaar wordt georganiseerd is een online carrièrebeurs nog een vrij nieuw concept. Vooral wanneer dit wordt afgezet tegen de traditionele carrièrebeurzen die al jarenlang bestaan. Ik verwacht dat online beurzen de traditionele beurzen in de nabije toekomst voorbij zullen streven.’

 

Direct solliciteren

Bijna driekwart van de ondervraagden geeft als voornaamste reden om voor een online carrièrebeurs te kiezen de mogelijkheid om vacatures te bekijken en direct te solliciteren. Het gemak om de beurs op eigen tempo vanachter de pc te bezoeken is voor 56 procent het belangrijkste argument. En 53 procent geeft op: het feit dat de beurs 24 uur per dag gedurende een langere periode bereikbaar is. De belangrijkste reden waarom werkzoekenden nog steeds kiezen voor een traditionele beurs is het persoonlijke contact met werkgevers. Voor 93 procent van de ondervraagden is dit het geval.

 

Persoonlijk contact via chat

Uit het onderzoek blijkt ook dat de oriëntatie op een nieuwe werkomgeving de belangrijkste reden is voor het bezoeken van een carrièrebeurs (online of traditioneel). ‘Persoonlijk contact is natuurlijk een zeer krachtige manier om kennis te maken met een organisatie. Clickbeurs.nl biedt hiervoor een goed alternatief: via de chat-functie is het mogelijk om persoonlijk contact te leggen met een werkgever. Steeds meer organisaties houden zich bezig met employer branding en omarmen initiatieven die hen via internet direct in contact brengen met young professionals,’ aldus Van Duijn.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.