Logo
  • Nieuws
  • 2 april 2015
  • Hilal Dilmac

Hoe werk je een nieuwe werknemer optimaal in?

Het is voor veel HR-afdelingen een uitdaging om nieuwe medewerkers kennis te laten maken met de organisatie waarin ze aan de slag gaan. Bij traditionele inwerkmethoden, zoals groepssessies en via het intranet, lukt het vaak niet om de nieuwe collega optimaal in te werken met als risico dat de werknemer snel weer van baan wisselt. KLM City Hopper gebruikt een interactieve manier die wel werkt.

77 Procent van de nieuwe werknemers beslist in de eerste zes maanden of ze willen blijven of op zoek gaan naar een andere baan. Zo blijkt uit onderzoek van het Human Capital Institute.
Om werknemers die zijn aangenomen maar nog niet direct aan de slag gaan, alvast de organisatie te laten leren kennen en zodoende de eerste werkdag voorbereid te werk te laten gaan, gebruikt KLM City Hopper het ‘pre-boarden’ van Appicalnow.

“Naast de tevredenheid van de medewerkers konden we kosten besparen, doordat verschillende klassikale trainingen niet meer nodig waren,” aldus Annemarie van den Eykel van KLM City Hopper.

Inwerktaken en leeropdrachten

Bij zo’n inwerktraject zijn er 3 fasen: het pre-boarden, on-boarden en off-boarden. Het on-boarden zorgt ervoor dat nieuwe collega’s zich direct productief voelen bij hun nieuwe werkgever. Werknemers kunnen op elk moment van de dag, op elke pc, tablet of smartphone inloggen op het platform om inwerktaken en leeropdrachten uit te voeren. De content is continu aan te passen en in te voeren door de werkgever.

Interactief

Met video- en spelelementen wordt ervoor gezorgd dat werknemers op een interactieve manier hun nieuwe werkgever leren kennen. “Je kunt nieuwe werknemers dagenlang training geven in hoe het bedrijf in elkaar zit, en wie waarvoor verantwoordelijk is, maar dat gaat het ene oor in het andere oor uit. Dan weet je na drie dagen training nog steeds niet hoe het zit,” aldus Gerrit Brouwer CEO van Appical.

Buddy

Om onboarding zo effectief mogelijk in te richten is het mogelijk nieuwe medewerkers te koppelen aan een buddy. Het buddysysteem zorgt ervoor dat je wordt gekoppeld aan een ervaren collega en samen het proces doorloopt. Voor HR-verantwoordelijken is de best practice vooral dat er een continue terugkoppeling wordt gedaan over ervaringen, werkmethodes en tevredenheid van werknemers om steeds beter te worden in het proces van inwerken.

Off-boarding
In de laatste stap, off-boarding, worden nieuwe medewerkers in contact gebracht met ervaren medewerkers die gaan uitstromen of flexwerkers en stagiairs die het bedrijf verlaten. Medewerkers die doorstromen naar een andere functie of juist een hogere functie krijgen, hebben baat bij de continue terugkoppeling over ervaringen en leermomenten van de werknemers die juist het bedrijf verlaten of weer opschuiven naar een andere functie. Zo kunnen ze oppassen voor valkuilen of juist nieuwe werkmethodes leren en zijn ze een streepje voor.

In 4 stappen naar een arbeidsmarktcommunicatieplan

Medewerkers zijn de onderscheidende factor bij het succes van een organisatie. Een organisatie dat het juiste personeel weet te werven, binden en alignen bij haar missie, strategie en cultuur, presteert aanmerkelijk beter. Het investeren in een sterk werkgeversmerk is daarom van essentiële waarde. Via communicatie die de ‘employer brand’ in al zijn facetten tot leven laat komen. In dit seminar leert u alles over employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Lees verder
 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.