Logo
  • Nieuws
  • 24 oktober 2008
  • Mariel Hovemann

Hoe staat het met het niveau van uw wervingsite?

Meer dan 75 procent van de onderzochte wervingssites scoren een onvoldoende als het om de online sollicitatie-ervaring van werkzoekers gaat. Dit is de belangrijkste conclusie van het onderzoek dat Digitaal-Werven jaarlijks uitvoert onder de wervingssites van Nederlandse bedrijven.

Beeld Hoe staat het met het niveau van uw wervingsite?

Digitaal-Werven onderzocht in 2008 ruim 350 bedrijven en organisaties in Nederland. Alle grote organisaties worden automatisch opgenomen en elk bedrijf dat vacatures heeft had de mogelijkheid zich gratis aan te melden. Uitgesloten van deelname zijn intermediairs zoals uitzendbureaus, jobboards en werving- en selectiebureaus.

 

Geen vacatures

Van de 350 bedrijven vielen er bijna 80 bedrijven af omdat ze geen vacatures op hun website hadden staan. Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven, stelt: “Het is redelijk dramatisch. Grote bedrijven, vaak beursgenoteerd, die wel mensen zoeken maar geen vacatures op de eigen website hebben staan. Ook niet eens een verwijzing naar de dochterbedrijven waar de vacatures wel op de website staan. Een gemiste kans, want er komen wel werkzoekenden op hun website.”

 

Cross browser compatible

Daarnaast vielen ongeveer 20 bedrijven af omdat de website niet cross browser compatible was. Dat wil zeggen dat de site goed functioneerde in zowel Internet Explorer als Firefox; de twee meest gebruikte browsers in Nederland op dit moment. Bas van de Haterd: 'het verbaasde ons dat zoveel bedrijven nog niet hadden getest in Firefox 3, de nieuwe versie die toch al maanden uit is. En niet alleen de kleine bedrijven, er zaten ook grote beursgenoteerde IT bedrijven bij. Die zouden dit toch moeten weten'.

 

Van de ruim 250 overgebleven bedrijven scoorde driekwart dus een onvoldoende. In 2007 was dit nog 'slechts' 50 procent. “Het onderzoek is dit jaar sterk uitgebreid, we hebben meer dan twee keer zoveel bedrijven onderzocht, de enige verklaring die ik heb is dat onder de allergrootste bedrijven een segment zit dat hun online werving minder serieus neemt” aldus Van de Haterd.

 

Genomineerden

In totaal zijn negen bedrijven genomineerd voor de beste digitale sollicitatie-ervaring, de jaarlijkse prijs van Digitaal-Werven. De genomineerde voor de prijs van beste digitale sollicitatie-ervaring zijn dit jaar: Accenture, Caesar groep, Movares, Oranjewoud, Ordina, PricewaterhouseCoopers, TamTam, TenneT en Vodafone.

De winnaar wordt bekend gemaakt op het Digitaal-Werven event op 3 december in Utrecht.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.