Logo
  • Achtergrond
  • 4 oktober 2021
  • Redactie HR Tech Review

Deze 8 vaardigheden komen vandaag de dag het meest van pas in je organisatie

Iedereen wil de beste talenten en werkenden in zijn of haar organisatie hebben. Maar wat zijn dat eigenlijk: de beste werkenden? Welke vaardigheden moeten zij vandaag de dag bezitten, of beter gezegd: welke vaardigheden heeft je organisatie nodig?
Beeld Deze 8 vaardigheden komen vandaag de dag het meest van pas in je organisatie

Uiteraard ligt het in veel gevallen aan de sector waarin een organisatie actief is en is er daardoor geen eenduidig antwoord te vinden op de vraag welke vaardigheden het meest van pas komen binnen een organisatie. Maar aan de andere kant: los van de sectorspecifieke vaardigheden zijn er altijd algemenere vaardigheden die vandaag de dag overal van pas komen, zo valt te lezen in een artikel op website The Staffing Stream.

Acht belangrijkste vaardigheden voor de moderne organisatie

Kundig en flexibel personeel kan een groot verschil maken in het succes en de groei van iedere organisatie. Of je nu op zoek bent naar deze vaardigheden op de arbeidsmarkt of ze wilt ontwikkelen in je bestaande personeelsbestand, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je organisatie beschikt over mensen die deze essentiële vaardigheden hebben:

Het vermogen om data-analyse te begrijpen

We zien in alle sectoren steeds vaker dat analyse wordt gebruikt om groei te genereren. Personeel dat datasets kan analyseren, trends kan identificeren en belangrijke tests kan uitvoeren, kan van vitaal belang zijn om ervoor te zorgen dat je organisatie op koers blijft en alle kansen optimaliseert.

Emotionele intelligentie

Hoewel dit in het verleden vaak werd ondergewaardeerd, wordt emotionele intelligentie nu erkend als een belangrijke indicator van prestaties - 90% van best presenterende werkenden is zeer emotioneel intelligent. Onder emotionele intelligentie vallen vaardigheden als relatiebeheer, zelfbewustzijn, zelfbeheersing en sociaal bewustzijn.

Boekhoudkundige vaardigheden

Zelfs voor wie niet rechtstreeks in administratie werkt, is het zeer nuttig te begrijpen hoe boekhoudkundige vaardigheden een organisatie kunnen helpen. Boekhoudkundige vaardigheden geven bijvoorbeeld een belangrijk inzicht in het potentieel en de prestaties van een organisatie en zijn een essentieel onderdeel van het kunnen begrijpen van de financiële resultaten aan het einde van het jaar.

Communicatievaardigheden

Of het nu gaat om het motiveren van mensen doelen binnen een organisatie te bereiken, met empathie luisteren naar de problemen van mensen of het kunnen oplossen van geschillen, mensen met communicatieve vaardigheden zijn van onschatbare waarde in elke organisatie.

Effectieve onderhandelingsvaardigheden

Dit wordt vaak gezien als een van de belangrijkste vaardigheden waarover men moet beschikken, zowel in de huidige werkomgeving als voor de werkenden van de toekomst. Onderhandelingsstijlen kunnen van persoon tot persoon verschillen, maar een basistraining kan het personeel helpen zelfvertrouwen te ontwikkelen en te leren hoe zij improvisatie en denkvermogen in hun voordeel kunnen gebruiken aan de onderhandelingstafel.

Managementcapaciteiten

Deze categorie omvat een zeer breed scala aan verschillende vaardigheden, van het kunnen leiden van vergaderingen, het stimuleren van het moraal en motiveren tot het beschikken over de communicatieve vaardigheden om te praten over organisatorische verandering. Mensen met degelijke managementvaardigheden zijn van cruciaal belang voor elke organisatie die ervoor wil zorgen dat werkenden betrokken blijven en zich op lange termijn aan de organisatie verbinden.

In staat zijn om leider te zijn

Het verschil tussen management- en leiderschapsvaardigheden is dat management meestal gericht is op het implementeren van dagelijkse processen en structuur, terwijl leiderschap draait om visie, perspectief en verandering. Wie effectief leiding kan geven, kan het bedrijf op het juiste spoor zetten, kalm blijven in uitdagende omstandigheden en een innovatieve visie voor de toekomst creëren.

Besluitvormingsvaardigheden

Het dagelijkse leven op het werk kan veel uitdagingen met zich meebrengen, en sterke besluitvormingsvaardigheden zijn van essentieel belang om ervoor te zorgen dat je team geen tijd verspilt of geen vertrouwen mist als het erop aankomt vooruitgang te boeken. Dit houdt ook in dat je alle beschikbare ondersteunende tools moet kunnen gebruiken, met name de tools die besluitvorming op basis van data ondersteunen.

Door de genoemde vaardigheden te ontwikkelen binnen je personeelsbestand, kun je ervoor zorgen dat je over de mensen beschikt die je nodig hebt om de groei van je bedrijf te optimaliseren en de waarde van het bedrijf te maximaliseren.

#HRTech Review is een onafhankelijk kennisplatform en een community met HRTech Experts met als doel gebruikers van HR technologie te helpen passende en innovatieve oplossingen te vinden.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.