VVT-medewerkers van zelforganiserende teams ervaren minder goede werk-privébalans
Medewerkers in de sector verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT) die zelforganiserend werken, ervaren een minder goede balans tussen werk en privé dan medewerkers in meer traditioneel ingerichte organisaties. Ze hebben het gevoel dat ze veel werk in hun eigen tijd moeten doen. Wel geven ze aan dat zij cliëntgerichter en efficiënter kunnen werken. Dit blijkt uit onderzoek van Effectory onder ruim 20.000 respondenten.
Het evenwicht tussen werk en privé blijkt een punt van aandacht in zelforganiserende teams. Anke Valent, zorgconsultant bij Effectory: “In zelforganiserende VVT-organisaties krijgen medewerkers meer autonomie, waardoor hun verantwoordelijkheden toenemen. De overheid zet steeds meer in op zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van cliënten. Hierdoor hebben VVT-medewerkers meer verantwoordelijkheden en regelmogelijkheden nodig om goed en snel in te kunnen spelen op de individuele wensen en behoeften van hun cliënten. Onder andere om die reden gaan steeds meer VVT-organisaties zelforganiserend werken. In zelforganiserende teams zien we dat vooral de betrokken en bevlogen medewerkers risico lopen op een minder goede werk-privébalans. Ze hebben hart voor hun werk en zetten zich continu in om de organisatie te verbeteren. Doen ze dit te lang te intensief, dan kan langdurig verzuim een gevolg zijn. Je voorkomt dit door als organisatie vinger aan de pols te houden bij medewerkers.”
Teamcoach kan waarde toevoegen
Valent vervolgt: “Om een gezonde werk-privébalans te behouden, zien we dat VVT-organisaties er baat bij hebben om een coach aan te stellen die teams begeleidt in het proces naar meer zelforganiseren. Deze kan het gesprek met medewerkers aangaan en hen ondersteunen om een beter evenwicht tussen werk en privé te vinden. Daarnaast is het cruciaal dat er binnen teams een aanspreekcultuur is, medewerkers hun grenzen durven aangeven en dat ze goed op elkaar letten. Dit vereist andere competenties. Een teamcoach kan zeker van toegevoegde waarde zijn om hierbij te helpen. Ook is het van belang medewerkers op te leiden, en waar nodig te begeleiden in hun nieuwe verantwoordelijkheden.”
Hogere cliëntgerichtheid en efficiëntie
Het onderzoek leverde ook andere, opvallend positieve resultaten op. VVT-medewerkers binnen zelforganiserende teams ervaren dat zij cliëntgerichter en efficiënter werken in vergelijking tot medewerkers in meer traditioneel ingerichte organisaties. Valent: “Een prachtig resultaat. Door alle ontwikkelingen in de sector moeten organisaties de komende jaren meer werk verzetten met minder mensen. Doordat zelforganiserende teams minder bureaucratie kennen, ervaren medewerkers dat zij efficiënter kunnen werken. De lijnen zijn korter, zowel tussen collega’s als naar cliënten. Ook aan de score op cliëntgerichtheid zien we dat medewerkers binnen de sector het gevoel hebben de cliënt beter te kunnen helpen. Een verklaring hiervoor is dat zelforganiserende teams een afgebakende, overzichtelijke groep cliënten bedienen. Er is dus echt zicht en focus op alle cliënten van een team.”
HR in flexibele organisaties
Een rapport over flexibel organiseren, aangevuld met Nederlandse voorbeelden van ‘hoe het ook kan’, gebaseerd op het model van de beroemde Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler. In 'HR in flexibele organisatie' hebben wij voor u de 10 bouwstenen en 5 praktijkcases uitgewerkt om u te helpen in 'flexibel organiseren'. Meer informatie...
Masterclass Strategische Personeelsplanning
Kan uw organisatie haar ambities waarmaken met de medewerkers die ze in huis heeft, nu en in de toekomst? Deze Masterclass biedt u achtergronden en toepassingen waarmee u gestructureerd uw plan kunt maken, zodanig dat het past in de strategische doelstellingen van uw organisatie. Meer informatie...