Logo
  • Achtergrond
  • 22 juni 2021
  • Integron

Wat kan je leren van de best presterende branches in medewerkerbeleving?

Ook op het gebied van employee experience heb je de beste leerlingen van de klas. Zo zijn overheid, professionele dienstverlening en bouw en installatie best presterende branches als het gaat om eNPS (employee Net Promoter Score). Ofwel: daar vind je de meest enthousiaste en tevreden medewerkers. De retailbranche klopt ook flink op de deur en heeft in 2021 by far de grootste stijging (+33%) doorgemaakt. Dat laat ons jaarlijkse onderzoek Employee Experience in Nederland 2021 zien. Maar wat hebben die hoog scorende en stijgende branches gemeen en wat kunnen andere branches daarvan leren?
Beeld Wat kan je leren van de best presterende branches in medewerkerbeleving?

Opvallend is dat ondanks corona de verbondenheid met de werkgever is toegenomen. Organisaties hebben meer aandacht voor hun medewerkers. Vooral de communicatie, direct leidinggevende en de arbeidsomstandigheden kennen de sterkste stijging. Het thuiswerken door COVID-19 heeft hier veel impact op gehad. Veel organisaties proberen tijdens de coronatijd echt in contact te blijven met hun werknemers, bijvoorbeeld via wekelijkse of maandelijkse updates, online vergaderingen en digitale borrels. Ook faciliteren ze hen zoveel mogelijk waar nodig. Die extra aandacht heeft een positieve uitwerking op de medewerkerbeleving.

Wat hebben de ‘toppers’ en stijgers gemeen?

Die positiviteit is zeker terug te zien bij de overheid, waar medewerkers juist in het coronajaar meer plezier en zingeving uit hun werk halen dan ooit tevoren. Het management, beleid en hoge mate van werk-/baanzekerheid worden gewaardeerd. Ook binnen de professionele dienstverlening overstijgt het enthousiasme over de werkgever het landelijk gemiddelde. Medewerkers tonen een sterkere waardering en binding richting hun werkgever en zijn zeer te spreken over de collega’s, de sfeer en het leuke en uitdagende werk. Kijkend naar de tevredenheid dan zien we een relatief hoge tevredenheid over het managementteam en de visie en strategie van de organisatie. Zaken als duidelijkheid over de strategie, in hoeverre de organisatie een gezamenlijk doel nastreeft en de mate waarin het managementteam de normen en waarden uitdraagt, scoren bijna een 8. Dat is een mooie waardering.

Ook bij bouw en installatie is er in 2021 een stijging van 19% in de eNPS in vergelijking met 2020. Vooral het gevoel van veiligheid op de werkplek en de beschikbare middelen worden het meest positief ervaren door de medewerkers. Niet onbelangrijk, want ook in coronatijd gingen de meeste verbouwprojecten gewoon door. Overigens blijft salaris in deze branche prioriteit nummer 1. Het werk zelf is en blijft een kracht en we zien een stijging in communicatie, zowel binnen het thema als vanuit leidinggevende en centrale organisatie.
Binnen de retailbranche  is veiligheid ook een belangrijk thema. Volgens de medewerkers is dit goed georganiseerd en geven ze aan dat de juiste middelen en informatie beschikbaar zijn om veilig te kunnen werken.

Wat we in al deze hoogst scorende branches dus terugzien is de extra aandacht voor en communicatie met medewerkers en het inspelen op de situatie. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en weten waar ze aan toe zijn.

Wat moeten de hoogst scorende branches vooral blijven doen?

Nu corona steeds meer onder controle lijkt, is het zaak voor organisaties en branches om de aandacht niet te laten versloffen. Dus als je je medewerkers  hebt weten te triggeren en motiveren en ze extra aandacht hebt gegeven, waarom blijf je dat niet doen? De onderlinge sfeer, de saamhorigheid en de fun factor moeten aanwezig zijn en blijven; ook nu  thuiswerken gemeengoed is en blijft. Veel organisaties gaan naar een hybride vorm in de toekomst, waar een goede wisselwerking is tussen thuiswerken en naar kantoor gaan. Niet verwonderlijk want medewerkers zijn juist door het thuiswerken en wegvallen van reistijd in deze coronaperiode meer tevreden over de balans tussen werk en privé.

Wat kan beter?

Toch zijn er ook in branches die het goed doen verbeterpunten waar ze aan kunnen werken. Zo heeft de overheid goede stappen gezet, maar er is nog ruimte voor verbetering op het gebied van waardering van en vertrouwen in de leidinggevende. In de professionele dienstverlening is er aandacht nodig voor de balans in de werk-privésituatie. Dat is dit jaar prioriteit. Binnen de bouw en installatie liggen er kansen om medewerkers meer voldoening uit het werk te laten halen en de samenwerking tussen afdelingen te verbeteren. En de retail? Met een eNPS van +15 zijn medewerkers enthousiast te noemen. Desondanks geven ze aan met een relatief hoge werkdruk te kampen en mede daardoor hechten ze belang aan een goede werk-privébalans. Enige prioriteiten liggen verder nog bij de arbeidsvoorwaarden. Hiermee kan de beleving nog meer worden vergroot.

Als je je medewerkers hebt weten te triggeren en motiveren en ze extra aandacht hebt gegeven, waarom blijf je dat niet doen?

Wat kunnen andere branches leren van de best presterende branches?

Zorgen voor een organisatie met tevreden medewerkers en klanten zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. In welke branche je ook actief bent. De best performende branches en organisaties laten zien hoe het kan en moet. Zij zijn in staat medewerkers de benodigde aandacht te geven, weten mensen te prikkelen en laten ze vanuit hun kracht werken. Daar worden ze happy van en de klanten ook. Ze halen dus het optimale uit hun medewerkers en klanten, en weten ze te verbinden. Daar kun je van leren. Maar iedere branche, ieder bedrijf, iedere organisatie moet daarin uiteraard zijn eigen route uitstippelen. Waar wil je naartoe als organisatie? Wat wil je bereiken, wat zijn je doelen en vooral hoe neem je je mensen daarin mee? Een goed advies hierover en ondersteuning door specialisten op dat gebied kan absoluut meerwaarde hebben.

Samengevat: dit zijn de learnings!

  • Houd de aandacht vast! Laat je medewerkers zien dat je er voor ze bent. Ook, of misschien wel vooral als ze thuiswerken.
  • Faciliteer je medewerkers om hun werk goed en met plezier te kunnen doen.
  • Stimuleer onderling contact. Zorg voor sfeer. Vergeet de fun factor niet.
  • Communicatie met je medewerkers is en blijft essentieel.
  • Loop pro-actief op de troepen vooruit. Vooral nu is het belangrijk om naar de toekomst te kijken. Ga in gesprek met leidinggevenden, management en medewerkers over het zonodig anders organiseren van het werk. Zeker als (deels) thuiswerken meer en meer gewoon in plaats van uitzondering wordt. 

De rol van HR

Juist in de huidige omstandigheden hebben HR-professionals een cruciale taak. De vraag die zij zich moeten stellen is: hoe houd ik de positieve ontwikkeling nu en na de coronapandemie vast? Hoe realiseer ik een organisatie die medewerkers zo weet te motiveren dat de organisatie het verschil kan blijven maken en gemakkelijk nieuw talent vindt?

Meer inzicht in medewerkbeleving? Bekijk ons jaarlijkse onderzoek

Begin dit jaar hebben we voor de twaalfde keer het employee experience-onderzoek uitgevoerd via een steekproef van 5.100 Nederlanders. Een representatieve afspiegeling van de Nederlandse beroepsbevolking. Hierin zijn de volgende branches meegenomen:  bouw en installatie, facilitaire dienstverlening, financiële dienstverlening, groothandel, ICT, industrie, onderwijs, overheid, professionele dienstverlening, retail, transport en logistiek en zorg en welzijn. Benieuwd naar de resultaten? Bekijk ze hier.

 

Integron biedt met medewerkersonderzoek en klantonderzoek inzicht en informeert en activeert organisaties om het beste uit klant en medewerker te halen. Samen met onze opdrachtgevers bouwen we betekenisvolle en excellente organisaties waar klanten en medewerkers zich thuis voelen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.