Logo
  • Achtergrond
  • 13 maart 2011
  • HRpraktijk

Het Nieuwe Werken onderzoeksrapport 2011-2012

Het onderzoek van Berenschot 2011-2012 is het fundament onder ‘Aan de slag met Het Nieuwe Werken, onderzoeksrapport 2011-2012’, aangevuld met andere belangrijke Het Nieuwe Werken-aspecten. U kunt met deze uitgave inzicht krijgen in waar Het Nieuwe Werken nu in Nederland staat. Zo leest u dat de onderzoeksresultaten bewijzen dat Het Nieuwe Werken geen tijdelijke hype is, wat organisaties van Het Nieuwe Werken vinden en hoe Het Nieuwe Werken werkt. Dit onderzoeksrapport behandelt onder meer een praktijkcase van SNS REAAL en besteedt ook aandacht aan de veranderende eisen aan de omgeving rond de gebouwen waarin gewerkt wordt.

Uit dit onderzoekrapport kunt u opmaken dat al veel werkgevers (46% van de respondenten) de kar naar Het Nieuwe Werken trekken. Circa 23% is bezig door middel van pilots met een aantal groepen/afdelingen uit te vinden op welke manier Het Nieuwe Werken optimaal aansluit bij hun organisatie. En circa 24% van de respondenten bevindt zich zelfs al in een vergevorderd stadium van de invoering van Het Nieuwe Werken, of heeft de implementatie al achter de rug en werkt met de concepten.

Het Nieuwe Werken en wijzigingen in de arbeidsvoorwaarden

Bij het invoeren van Het Nieuwe Werken is het van belang de bestaande arbeidsvoorwaarden die in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao), een aanvullende regeling, in arbeidsovereenkomsten of in personeelsregelingen zijn vastgelegd, eens goed tegen het licht te houden. Het is onmogelijk om aan te geven in welke richting ze zouden moeten wijzigen, omdat dit volledig afhangt van de soort organisatie en situatie waarin de nieuwe werkers werkzaam zijn. Wat wel geldt, is dat men het vaak met minder regels afkan. Bovendien dienen de regels meestal meer flexibiliteit te bieden en minder te zijn dichtgetimmerd. Cafetaria-achtige systemen komen in Het Nieuwe Werken relatief meer voor dan in conventionele organisaties.

Het Nieuwe Werken en ziekteverzuim

Sommige werkers in Het Nieuwe Werken vragen zich af wanneer ze zich ziek moeten melden. Datzelfde vraagstuk doet zich voor als je donderdagmorgen lekker de stad ingaat en 's avonds thuis of op zaterdagmorgen zit te werken. Opvallend is dat dit in organisaties die met Het Nieuwe Werken -principes werken, helemaal geen issue is omdat men niet meer kijkt naar aanwezigheid, maar naar het halen van resultaten. Voor korte griepjes meldt men zich niet meer, tenzij men afspraken op kantoor heeft. Uiteraard is het wel van belang de arbeidsongeschiktheid te melden als het echt ernstig is en men daardoor zijn afspraken niet kan nakomen of zijn resultaten niet kan halen. In de praktijk blijkt het ziekteverzuim – mede daardoor – met 1 tot 2% te dalen in Het Nieuwe Werken -organisaties.

Beoordelen en Het Nieuwe Werken

De juiste stijl bij het beoordelen van medewerkers en de wijze waarop men leidinggeeft, zijn op de lange duur het meest fundamenteel voor het succes van Het Nieuwe Werken. Vrijheid en vertrouwen vormen langs een zijde de basis van Het Nieuwe Werken; er staat onlosmakelijk tegenover dat medewerkers hun verantwoordelijkheid moeten nemen en ervoor moeten zorgen dat ze hun afspraken nakomen en targets halen. Je kunt wel zeggen dat je de hele dag thuis hebt zitten zwoegen en veel uren hebt gemaakt, de resultaten zullen er ook naar moeten zijn. 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.