Logo
  • Nieuws
  • 20 juli 2010
  • Mr. K.P.D. Vermeulen, GMW Advocaten

Regels bij degraderen van disfunctionerende werknemers

Als een werkgever op allerlei manieren getracht heeft het functioneren van een werknemer te verbeteren, kan hij deze werknemer dan degraderen?

Beeld Regels bij degraderen van disfunctionerende werknemers

Een supermarkt spreekt een assistent supermarktmanager concreet op zijn functioneren aan, maakt gespreksverslagen, evalueert het functioneren, biedt begeleiding en coaching en biedt de werknemer een verbetertraject. Omdat dit alles niet tot voldoende resultaat leidt, wordt de werknemer gedegradeerd. De supermarkt halveert zijn salaris in een periode van 3,5 jaar.

 

Goed werkgever- en werknemerschap

De werknemer protesteert hiertegen. De arbeidsovereenkomst kent geen eenzijdig wijzigingsbeding. De redelijkheid van de maatregelen wordt in zo’n geval getoetst aan goed werkgever- en werknemerschap. De kantonrechter vond dat de werkgever volgens het boekje de disfunctionerende werknemer had begeleid zodat de eenzijdige wijziging is toegestaan. Van de werknemer wordt verwacht hiermee in te stemmen, zeker nu de functiewijziging betekent dat hij wel in dienst kan blijven. 

 

Kantonrechter Gorinchem, 14 juni 2010, LJN: BM8174.

Zie ook: Hoge Raad, 11 juli 2008, LJN: BD1847

 

Tip: De conclusie dat een disfunctionerende werknemer moet vertrekken is soms (te) snel getrokken. Dit is voor een werkgever vaak pas het begin. Hij moet een zorgvuldig en intensief begeleidings- en verbetertraject inzetten. Soms is al na enkele maanden de conclusie dat verbetering niet mogelijk is. Functiewijzing en salarisverlaging zijn dan reële maatregelen als alternatief voor een ontslag wegens disfunctioneren.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.