Logo
  • Nieuws
  • 23 juli 2013
  • Lonneke Gillissen

Motivatie van medewerkers heeft direct effect op economische waarde

De uitdaging om geschikte medewerkers te vinden en ze op een inspirerende manier aan een bedrijf te verbinden lijkt steeds groter te worden. Verbinding met jezelf, de organisatie en de maatschappij blijken hierbij essentieel te zijn. En dit leidt weer tot hogere economische waarde voor het bedrijf.

Beeld Motivatie van medewerkers heeft direct effect op economische waarde

Dit is de conclusie uit een gesprek tussen zestien HR-directeuren met AMREF Flying Doctors en &samhoud over de positieve effecten van een partnerschap tussen een bedrijf en een maatschappelijk doel.

Maximale waarde

De motivatie en loyaliteit van medewerkers (medewerkerswaarde) heeft een direct effect op de economische waarde, zoals klanten en resultaten, van een bedrijf. Een stijging van 10 procent aan medewerkerswaarde, levert 25 tot 40 procent beter financieel resultaat op.

Daarbij is er duidelijk sprake van een ommekeer: organisaties bepalen niet meer het kader voor hun medewerkers, de medewerkers bepalen zélf het kader van hun organisatie. Als een organisatie de juiste ingrediënten voor dit kader aanbiedt, dan voelen medewerkers verbinding met zichzelf én met de organisatie die dit voor hen mogelijk maakt. Ziedaar het directe effect op de economische bedrijfswaarde.

Verbinding steeds belangrijker

Uit het wereldwijde onderzoek van &samhoud naar verbinding blijkt dat als mensen meer verbonden zijn met zichzelf, ze ook meer verbonden zijn met anderen, de organisatie en de maatschappij. Dit geldt vooral voor medewerkers die sterker verbonden zijn met zichzelf (85 procent vindt het belangrijk) in vergelijking met medewerkers die niet zo sterk verbonden zijn met zichzelf (53 procent vindt het belangrijk). Bovendien blijkt in de praktijk dat organisaties die zichtbaar en op authentieke wijze maatschappelijk betrokken zijn, kunnen rekenen op trotsere en meer betrokken medewerkers.

Waardevol

HR-directeuren hebben te maken met talentontwikkeling, waarbij het creëren van een duurzame waarde voor alle stakeholders belangrijk is. Deze activiteiten kunnen juist in samenwerking met een maatschappelijk doel worden geoptimaliseerd. Medewerkers van organisaties die maatschappelijk betrokken ondernemen beoordelen de organisatie veelal positiever en zijn meer betrokken (Greening & Turban, 2000; Sen & Bhattacharya 2001; Turker, 2009). Daarnaast is gebleken dat bedrijven met hogere maatschappelijke prestaties aantrekkelijker zijn voor toekomstige medewerkers en het de reputatie versterkt (Backhaus, Stone & Heiner, 2002; Greening & Turban, 2000; Turban & Greening, 1997).

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.