Logo
  • Nieuws
  • 11 juni 2010
  • Manon Schuttrups

Voornamelijk “mannen-bedrijven” kleuren maandag Oranje

Meer dan de helft van de Nederlandse organisaties (52 procent) heeft aanstaande maandag de radio of televisie aan zodat het personeel de eerste wedstrijd van Oranje kan volgen. Opvallend is dat tweederde van de organisaties met voornamelijk vrouwelijk personeel zeggen niets organiseren.

Beeld Voornamelijk “mannen-bedrijven” kleuren maandag Oranje

Dit blijkt uit onderzoek van HRbase onder 403 personeelsmedewerkers.

 

Twaalf procent van de organisaties doen maandag 14 juni niet moeilijk over een vrije dag als het personeel voetbal wil kijken.

In 52 procent van de bedrijven wordt iets georganiseerd; 35 procent stopt tijdens de wedstrijd met werken en kijkt samen, de overige 17 procent moet gewoon doorwerken maar mag wel de radio of televisie aanzetten.

 

Massale snipperdag

Opvallend is dat bedrijven waar meer mannenwerken, vaker toestemming geven om voetbal te kijken dan overwegend vrouwelijke organisaties (met 56% tot 100% vrouwelijke werknemers). Tweederde van deze bedrijven geeft aan niets voor de werknemers te organiseren. Maar over het algemeen is het rustig op de Nederlandse werkvloeren; zeker 1,2 miljoen mensen hebben een snipperdag opgenomen.

 

NB:

Zo kan het ook: De regering van Honduras heeft 200.000 ambtenaren “voetbalvrij” gegeven. Zij mogen op hun gemak maandag naar het openingsduel van hun nationale team met Chili kijken en hoeven op dinsdag pas om 10.00 uur op kantoor te zijn.

En voor de wedstrijden tegen Spanje en Zwitserland, die ’s avonds gespeeld worden, mogen ze al om 11.30 uur naar huis. De regering heeft particuliere bedrijven opgeroepen hun werknemers dezelfde “secundaire arbeidsvoorwaarden” te geven tijdens het WK.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.