Logo
  • Nieuws
  • 6 mei 2015
  • Hilal Dilmac
  • Bron: Volkskrant.nl

Social media op de werkvloer: zegen of vloek?

Wat zijn de internetregels voor werknemers? Staat de baas Facebook en ander sociale media platforms toe? Wanneer? Alleen in de pauze of gedurende de hele dag? Mag iedereen pakketjes bij Bol.com bestellen? En onder welke noemer valt Linkedin dat half zakelijke, half sociale medium? In een artikel in de Volkskrant worden verschillende voorbeelden genoemd

“Het is belangrijk een onderscheid te maken tussen sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin en sites als Zalando en Marktplaats. Dat zijn echt verschillende dingen. Werknemers die actiever zijn op sociale media dragen bij aan het succes van hun werkgever. Voor Zalando en Marktplaats geldt dat niet bepaald,” aldus Jarno Duursma, expert sociale media.

“Er bestaat bij veel bedrijven het beeld dat sociale media vooral een waste of time zijn - contraproductief. Maar dat is niet zo. Acht op de tien medewerkers gebruikt de persoonlijke Twitteraccount juist om over werk te praten. Zo kan het reclame zijn voor het bedrijf, maar werknemers bouwen ook een extra netwerk op,” zegt Ward van Zoonen van de Universiteit van Amsterdam.

Werknemers kun je niet tegenhouden

“Het is absoluut een illusie te denken dat je het allemaal kunt tegenhouden. Dat vind ik heel erg '1998'. Je negeert de opkomst van de smartphone en geeft als bedrijf bovendien een signaal: ik vertrouw jullie niet. Toch is dat iets waar bedrijven mee moeten leren leven. Werknemers moeten worden beoordeeld op het resultaat wat ze hebben behaald, niet op hoeveel uur ze wel of niet op Facebook of Zalando zaten,” aldus Duursma.

De vervagende scheidslijn tussen werk en privé werkt bovendien twee kanten op: er zijn genoeg werknemers die 's avonds als de kinderen in bed liggen nog even dat rapport afmaken - de schoenen waren immers vanmiddag al besteld. “Je baas kan wel heel graag willen dat je negen uur per dag alleen maar achter je pc zit en de hele tijd werkt, maar dat kan natuurlijk niet. Wanneer je alles verbiedt, zal die overgebleven tijd echt niet opeens effectieve werktijd worden,” aldus van Zoonen.

Beoordelen op resultaat

“Accepteer dat er nou eenmaal bij elk bedrijf werknemers rondlopen die continu op het internet zitten. Kunnen zij niet bij Coolblue.nl of Instagram, dan vinden de klaplopers wel andere manieren om hun werktijd wat sneller te laten wegtikken. Er zijn ook mensen die heel lang bij het koffiezetapparaat staan. Of veel rookpauzes nemen. Of mensen die om half vier zeggen: ik ga naar een klant, waarna ze gehaktballen gaan bakken in hun keuken. Wat offline geldt, geldt ook gewoon online: je moet iemand beoordelen op resultaat,” aldus Duursma.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.