Logo
  • Nieuws
  • 24 september 2010
  • Peter van den Hout

HR haalt nog te weinig uit social media

Wat is de grootste cv-database van Nederland? Monsterboard? Nee, LinkedIn! Dit netwerk voor professionals bevat de profielen van meer dan 2 miljoen Nederlanders. Tegelijkertijd laat HR het in veel gevallen nog links liggen als wervingsinstrument.

Beeld HR haalt nog te weinig uit social media

Dit is een van de opvallende conclusies op de eerste bijeenkomst van de LinkedIn-groep HRpraktijk professionals, die geheel in het teken stond van HR en social media. “Zo’n 70 procent van de Nederlandse beroepsbevolking is actief op LinkedIn,” aldus social media consultant Jan Willem Alphenaar op de bijeenkomst. “Toch blijkt uit recent onderzoek dat je nog maar bij 1 procent van de bedrijven direct kunt solliciteren met je LinkedIn profiel. Dat lijkt me een gemiste kans.”

 

Pijnlijke foto’s

Alphenaar ging ook in op de gevaren die kunnen kleven aan het gebruik van social media zoals Facebook, Hyves en Twitter door medewerkers. “Foto’s van uit de hand gelopen bedrijfsuitjes zie je als werkgever natuurlijk liever niet verschijnen op internet. Je kunt medewerkers niet verbieden dat ze in hun vrije tijd actief zijn op social media. Wel kun je verwijzen naar zaken zoals geheimhouding van bedrijfsgegevens, die onderdeel uitmaken van een standaard arbeidscontract.”

 

Capaciteit vrijmaken

Werkgevers gebruiken social media ook in toenemende mate als onderdeel van hun arbeidsmarktcommunicatie. “Er wordt over je bedrijf gepraat op Facebook, Hyves en andere online netwerken dus daar moet je als HR-verantwoordelijke iets mee,” aldus Marcel van der Haas en Niels Lohuis van TMP Worldwide tijdens de bijeenkomst. “Denk altijd vanuit je doelgroep, de potentiële nieuwe medewerkers. Zoek daar aansluiting bij en ga je vanwege het medium niet anders voordoen dan je bent als werkgever. Daar wordt doorheen geprikt.”

 

Organisaties die serieus aan de slag willen gaan met social media moeten hier wel capaciteit voor vrijmaken. “Daar moet je organisatie wel klaar voor zijn qua fte’s,” benadrukken Lohuis en Van der Haas. “Je kunt het er niet een beetje naast doen, want het kost veel tijd om er een succes van te maken. Begin in ieder geval klein, experimenteer, meet en leer daarvan.”

 

Tips

  • Onderzoek welke social media relevant voor je zijn als werkgever
  • Onderzoek wat de activiteit daar is (wat gebeurt er precies en wie zijn er actief?)
  • Zorg dat je weet wat er over je gezegd wordt
  • Bij werving via social media: denk altijd vanuit de doelgroep en zorg voor vermaak
  • Begin klein, meet en leer

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.