Logo
  • Opinie
  • 6 juni 2019

Breng je werkgeversmerk tot leven. Een inkijkje bij Blendle

Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Een organisatie die eerlijk schetst hoe het is om daar te werken is de Nederlandse digitale kiosk Blendle. Het ontwikkelde het Blendle’s Employee Handbook: een levend document waarin alles te vinden is over werken bij Blendle. Ook schreven alle leidinggevenden, waaronder oprichter Alexander Klöpping, een personal user guide.

Nog nooit wisselden zo veel mensen van baan en bleven toch zo veel vacatures openstaan, meldt het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) dit voorjaar. Talentvolle starters en ervaren professionals hebben het voor het kiezen en dat brengt een grote uitdaging mee voor werkgevers. Dit ondervang je door structureel te investeren in de employee experience gedurende de gehele employee journey. Van cruciaal belang binnen deze reis is het aansprekende verhaal waarin je als werkgever laat zien wie je bent, wat je hebt te bieden, waar je voor staat en wat je belooft. Organisaties die dit sterke werkgeversmerk in alle communicatie laat doorklinken, en medewerkers die dit verhaal van buiten naar binnen kennen, trekken het juiste talent aan. In deze blog vertel neem ik je mee in de eerste fase van de employee journey: oriënteren en solliciteren.

Fase 1: oriënteren en solliciteren

Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nog altijd belangrijk, maar niet meer de enige factor die potentiële medewerkers over de streep kan trekken. Een belangrijke factor in de eerste fase van de employee journey is de purpose – het hogere doel – van de organisatie en de betekenisvolle bijdrage die de potentiele medewerker kan leveren.

Zichtbaarheid werkgeversmerk

Om het juiste talent aan te trekken, is het belangrijk dat je als werkgever jouw purpose en strategie vertaalt naar een goed een aansprekend verhaal. En dat dit verhaal vanaf het allereerste moment doorklinkt in het contact met de potentiele medewerker. Dat kan onder meer via de ‘werken bij’-site. Een van dé centrale plekken waar potentiële medewerkers verbreding en verdieping vinden. Maar ook zijn social media, evenementen, beurzen en je eigen medewerkers belangrijke kanalen. Vooral die laatste groep kan de organisatie positioneren en zij weten welke talenten het beste bij de organisatie passen. Vooral in een krappe arbeidsmarkt wordt die laatste groep steeds belangrijker.

Schets een aantrekkelijk, maar eerlijk beeld van hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Je wil vooral het juiste talent aantrekken: talent dat past bij jouw organisatie, talent met de juiste mindset en attitude en talent dat een essentiële bijdrage kan leveren aan het behalen van de ambities van jouw organisatie.

Een inkijkje in Blendle met het Employee Handbook

Een organisatie die eerlijk schetst hoe het is om daar te werken is de Nederlandse digitale kiosk Blendle. Het ontwikkelde het Blendle’s Employee Handbook: een levend document waarin alles te vinden is over werken bij Blendle. Ook schreven alle leidinggevenden, waaronder oprichter Alexander Klöpping, een personal user guide. Hierin wordt hun mindset, attitude en manier van werken beschreven. Blendle geeft met het employee handbook en de personal user guide een echt inkijkje in hun organisatie en manier van werken.

Pre-boarding

Als een potentiële medewerker uiteindelijk besluit te solliciteren, is het essentieel dat je dit verlangen vasthoudt en versterkt. Voorkom dat de kandidaat in het sollicitatieproces afhaakt. En zorg dat het beeld dat over jouw organisatie is gevormd ook in het sollicitatieproces betekenis krijgt, zodat je de kandidaat bevestigt in zijn keuze om te solliciteren.

De contactmomenten, zoals de sollicitatie, de reactie daarop, een uitnodiging voor een gesprek en uiteindelijk het afwijzen of aannemen van een nieuwe medewerker kun je als organisatie positief beïnvloeden. Dat vergroot de kans dat de kandidaat uiteindelijk voor jou kiest, of bij afwijzing, met een goed gevoel terugkijkt op het sollicitatieproces. Denk hierbij aan het versturen van een ontvangstbevestiging met exclusieve content en inzicht in het proces. Of verstuur samen met de uitnodiging voor het gesprek tips en tricks mee ter voorbereiding. Is een kandidaat ongeschikt? Wijs hem dan af, maar doe dat met respect en zorg voor een feedbackmogelijkheid.

Realtime inzicht in je sollicitatieproces bij Johnson & Johnson

Een bedrijf dat goed inspeelt op het sollicitatieproces is het farmaceutische bedrijf Johnson & Johnson. Kandidaten krijgen realtime inzicht in hun sollicitatieproces. Via de app Shine kunnen kandidaten zien wat de status is van hun sollicitatie. Ondertussen worden ze voorzien van interessante artikelen en video’s over werken bij Johnson & Johnson. En als ze tussentijds vragen hebben, kunnen ze die stellen via Twitter. Dit draagt bij aan verwachtingsmanagement. Potentiële medewerkers weten hierdoor hoe het proces eruit ziet en zijn meer begripvol over het feit dat ze (wat langer) moeten wachten.

Zorg ervoor dat de kandidaat voor jou kiest

Beloning, oftewel salaris in combinatie met secundaire arbeidsvoorwaarden, is vooralsnog belangrijk om voor een werkgever te kiezen, maar is niet meer de enige factor die potentiële medewerkers over de streep trekt. Heel veel andere factoren spelen mee in de keuze voor een werkgever, zoals de purpose – het hogere doel – van een organisatie en de betekenisvolle bijdrage die de potentiële medewerker kan leveren. Of de balans tussen werk en privé en de mogelijkheid tot flexwerken. Ook de werkplek en werkomgeving spelen mee in de overwegingen van de potentiële medewerker, net als de cultuur van de organisatie en de mensen die er werken, inclusief inspirerende en coachende leiders. Bovendien is professionele en persoonlijke ontwikkeling voor veel mensen een belangrijke drijfveer. Laat daarom zien hoe jouw organisatie (toekomstige) medewerkers daarin proactief faciliteert. Net als de aandacht die er is voor het onderwerp vitaliteit, zowel mentaal als fysiek. Al deze factoren zijn tegelijkertijd bepalend voor de ervaring van huidige medewerkers. Als alle factoren aansluiten op de wensen en behoeften van medewerkers, is er sprake van een ideale employee experience.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.