Logo
  • Nieuws
  • 11 december 2009
  • Mariel Hovemann

SNS Reaal wint met Het Nieuwe Werken

Bij SNS Reaal dreigde Het Nieuwe Werken door de crisis te sneuvelen. Dreigde, want ze zetten door met een ‘afgeslankte’ versie. En dat leverde hen de Telewerkprijs 2009 op.

Beeld SNS Reaal wint met Het Nieuwe Werken

Tijdens de vakbeurs TelecomExpo in de Jaarbeurs Utrecht zijn de TelewerkPrijzen 2009 uitgereikt. SNS Reaal won de TelewerkJaarprijs.

 

Flexibel werken

De TelewerkJaarprijs wordt toegekend aan een in Nederland gevestigde organisatie, die het nieuwe werken op een voorbeeldige wijze in de bedrijfsvoering heeft ingevoerd. Citerend uit het juryrapport: “Kijken we naar de voorbeeldfunctie voor andere organisaties, dan zijn wij van mening dat SNS Reaal het nieuwe werken op uitmuntende wijze heeft ingevoerd. Zaken die onnodig vastzitten zoals de werkplek, werktijden, geografische locatie en de managementstijl zijn ontkoppeld en flexibel gemaakt. Hierbij is moderne mobiele en web 2.0-technologie ingezet. SNS Reaal maakt maximaal gebruik van de voordelen van het informatietijdperk. Er is een modernere, betere en leukere werkomgeving gecreëerd. Steeds zijn de voordelen voor SNS Reaal zelf en de voordelen voor de medewerkers afgewogen en vastgesteld.”


Low cost versie Het Nieuwe Werken

“Ondanks de crisis kunnen we toch Het Nieuwe Werken invoeren,” vertelt Manja Jongsma, programmadirecteur Het Nieuwe Werken bij SNS Reaal. De bank/verzekeraar introduceerde onlangs in Utrecht en Alkmaar een low cost versie van Het Nieuwe Werken. “We zetten de medewerkers 100 procent centraal en hebben vervolgens gekeken welke hulpmiddelen ze minimaal nodig hebben voor Het Nieuwe Werken. We beginnen bij het gewenste gedrag van de medewerkers, niet bij de spullenboel. Uit ervaringen van andere bedrijven weten we dat het essentieel is om de begeleiding goed te regelen. Wij zetten daarom onder andere workshops, e-learning en teambuildingsactiviteiten in.” Goedkoper kan het volgens Jongsma niet. “Als je verder bezuinigt dan heet het gewoon thuiswerken.”

 

Maak Het Nieuwe Werken tot een succes. Negen tips:

 

Tip 1

Wees duidelijk en zorg dat afspraken worden nagekomen.

 

Tip 2

Zorg voor (individuele) bewustwording en betrokkenheid. Betrek de medewerker bij het proces vanaf het begin en laat medewerkers meepraten en meedenken waar mogelijk. 

 

Tip 3

Breng de elementen Mens, ICT en Organisatiekenmerken met elkaar in balans.

 

Tip 4

Stel een programma op waarbij zelfstandig werken met een eigen verantwoordelijkheidsgevoel centraal staat die aansluit op de behoefte van de medewerker.

 

Tip 5

Maak heldere afspraken.

 

Tip 6

Zorg ervoor dat je als manager meerdere stijlen in huis hebt.

 

Tip 7

Zorg dat de groepsdynamiek op afdelingen en tussen afdelingen tot stand komt.

 

Tip 8

Zorg dat medewerkers weten hoe ze elkaar feedback kunnen geven.

 

Tip 9

Zorg dat het organisatieklimaat aansluit bij de eisen van Het Nieuwe Werken:

- Vertrouwen in elkaar en de organisatie

- Transparante processen, taken en communicatie

- Verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen

- Blijven ontwikkelen (de lerende organisatie)

 

Bron: Diane Dros, Daad Consultancy

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.