Logo
  • Nieuws
  • 9 november 2010
  • Mariel Hovemann

Management grootste barrière implementatie Het Nieuwe Werken

Management en leiderschap zijn de grootste struikelblokken om Het Nieuwe Werken te implementeren. Ook organisatiecultuur speelt een beperkende rol zo blijkt uit een paneldiscussie onder HR- en Facility-managers.

Beeld Management grootste barrière implementatie Het Nieuwe Werken

Wat zijn de barrières op het gebied van IT, organisatiecultuur/HR en Facility management om tot Het Nieuwe Werken (HNW) te komen? Om deze vraag te beantwoorden organiseerde kantoorinrichter Steelcase een paneldiscussie waaraan 51 HR- en Facility-managers deelnamen. Als grootste oorzaak waarom HNW nog niet geïmplementeerd is in de organisatie werden management en leiderschap genoemd (34%). Gevolgd door organisatiecultuur (31%). IT werd hierbij opvallend weinig als oorzaak genoemd (2%).

 

Vertrouwen

Ook nadat de deelnemers meer informatie hadden ontvangen over HNW bleven management en leiderschap de grootste obstakels. Het percentage steeg zelfs van 34 naar 46 procent. Leiderschap en cultuur lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden en vertrouwen heeft hiermee te maken. Op de vraag wat vertrouwen in relatie tot HNW voor de  HR- en Facility/managers betekent, is loslaten en vrijheid het meest gegeven antwoord. 

 

Sociale contacten

Bijna alle deelnemers (91%) bevestigden de stelling dat HNW wil zeggen: mensen in staat stellen het werk te doen hoe, waar, wanneer en met wie ze dat willen. Bijna de helft van de deelnemers gaf aan flexibele tijden te hebben om naar kantoor te komen, een derde werkt op vaste tijden en slechts zeven procent wordt op resultaat gestuurd en niet op werkuren. Wordt de deelnemers gevraagd zelf te bepalen waar en wanneer ze werken, dan zijn de redenen om toch naar kantoor te komen: ontmoeten van collega’s, verschillende sociale contacten en je onderdeel voelen van de organisatie.

 

Productiviteitsstijging

Bijna de helft van de deelnemers denkt dat productiviteitstijging het beste argument is om met HNW aan de slag te gaan. Medewerkertevredenheid en aantrekken van medewerkers worden door respectievelijk 20 en 13 procent genoemd. Tjeu Verheijen, Projectmanager 'The Changing Workplace' bij Vodafone, een van de sprekers tijdens de workshop, bevestigt dit: ´Ruim tachtig procent  van de medewerkers ziet mobiel werken als een belangrijke arbeidsvoorwaarde en ruim zeventig procent geeft aan dat ze door mobiel werken productiever is geworden.`

 

Zachte kanten belangrijk

Annemieke Garskamp, Workplace Consultant bij Steelcase: ‘We zien dat de ICT-voorwaarden steeds meer binnen ieders bereik liggen. De zachte kanten van het Nieuwe Werken zoals cultuur, management en leiderschap worden een steeds belangrijkere succesfactor. De deelnemers aan deze workshop erkennen dit ook. Juist voor deze zachte kanten kan de werkomgeving een cruciale rol spelen, want ze worden tastbaarder als er daadwerkelijk iets verandert in het kantoor.’

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.