Logo
  • Nieuws
  • 27 oktober 2011
  • mr. Thijs Ridder, Kennedy Van der Laan

Een werknemer moet tijdig klagen bij onjuiste toepassing cao

Een werknemer dient tijdig een vordering in te stellen wegens onjuist toepassen van de cao. Hoewel de verjaringstermijn vijf jaar is, kan een werknemer zijn recht om een vordering in te stellen, verspelen door te lang stil te zitten.

Beeld Een werknemer moet tijdig klagen bij onjuiste toepassing cao

Een werknemer trad per 1 september 2006 in dienst en heeft op 1 januari 2009 € 6.000 van zijn werkgever gevorderd wegens onjuiste toepassing van de cao. De vordering betrof compensatie feestdagen, onjuiste berekening gewerkte uren en bepaalde toeslagen. De werkgever stelt dat werknemer zijn vordering eerder kenbaar had moeten maken.

 

Redelijke termijn

De werknemer ontving maandelijks salarisstroken en gespecificeerde urenstaten. Door nooit tegen de urenstaten te protesteren mocht de werkgever er op een gegeven moment vanuit gaan dat de berekening vast stond. De werknemer diende dus binnen een redelijke termijn te protesteren. Welke termijn redelijk is, kan per geval verschillen, maar deze termijn kan in ieder geval korter zijn dan de wettelijke verjaringstermijn van vijf jaar. Nu de werknemer pas na twee jaar voor het eerst heeft geprotesteerd, heeft hij naar het oordeel van de kantonrechter zijn recht verspeeld om de loonstroken en urenstaten ter discussie te stellen.

 

Kantonrechter Leiden, 27 juli 2011, LJN: BT6233

 

Tip

Als de werknemer pas na lange tijd voor het eerst protesteert terwijl hij eerder van zijn mogelijke vordering op de hoogte had kunnen zijn, kan een werkgever zich onder omstandigheden beroepen op het niet tijdig klagen door de werknemer.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.