Logo
  • Nieuws
  • 11 juni 2010
  • Manon Schuttrups

Veel sollicitanten houden slecht gevoel over aan gesprek

Door de slechte afhandeling van bedrijven, houden werkzoekenden vaak een naar gevoel over aan een sollicitatiegesprek.

Beeld Veel sollicitanten houden slecht gevoel over aan gesprek

Dat blijkt uit Brits onderzoek onder zestienhonderd werkzoekenden.

 

De helft van de respondenten is ontevreden over hoe ze tijdens een sollicitatieprocedure worden behandeld. De voornaamste klachten: geen mededeling over een vervolggesprek (46 procent), geen feedback (39 procent) en geen ontvangstbevestiging (39 procent). 

 

Slechte behandeling sollicitant is slecht voor bedrijfsimago

Twintig procent van de respondenten geeft aan door een slechte sollicitatie-ervaring niet langer producten te kopen van het betreffende bedrijf. Werkgevers zouden minder laks om moeten gaan met potentiële medewerkers. “Het afwijzen van mensen gebeurt misschien gemakkelijk, maar werkgevers zouden er goed aan doen zich te realiseren dat ongeschikte kandidaten wel nog steeds potentiële klanten zijn. Een slechte sollicitant met een slechte ervaring kan net zo schadelijk zijn voor het imago als een ontevreden klant in de winkel,” aldus onderzoeker David Leigh.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.