Logo
  • Nieuws
  • 1 september 2014
  • Jorien Leendertse

Bedrijven zetten zich in voor werkloze jongere generatie

Verschillende bedrijven pakken de jeugdwerkloosheid aan. Nestlé neemt het initiatief om deze jongeren op weg te helpen op de arbeidsmarkt. In partnerships met toeleveranciers, waaronder SterkTeam in Nederland proberen zij bedrijven aan te sporen om dit probleem te verhelpen.

Hulp voor werkloze jongeren 

Relatief veel jongeren in Europa zijn werkloos en kunnen moeilijk een baan vinden. De werkloosheid onder deze groep houdt al enige tijd aan. De jongere generatie in Europa is de afgelopen jaren hard getroffen door de economische crisis en kan moeizaam actief deelnemen op de arbeidsmarkt. In Nederland is de jeugdwerkloosheid in de maand juli weer lichtelijk toegenomen met 15,1 procent. Op dit moment zijn er nog 122.000 jongeren op zoek naar werk (CBS, augustus 2014). Verschillende nationale en internationale organisaties pakken dit probleem aan.

Nestlé helpt 20.000 jongeren aan werk of stage

Levensmiddelenfabrikant Nestlé wilde de verantwoordelijkheid op zich nemen door Europese jongeren te helpen aan een baan of stageplaats. Eind 2013 kondigde het bedrijf aan om meer arbeidskansen te creëren voor jongeren. De grootste levensmiddelenfabrikant ter wereld heeft daarom een project gestart: ‘Nestlé Needs YOUth’. Met dit project wil Nestlé 20.000 jongeren tot 30 jaar helpen met het vinden van een baan of stageplaats. Tot nu toe heeft het project al 5.000 werkloze jongeren in Europa voorzien van een baan, opleidings- of stageplaats. In Nederland heeft Nestlé toegezegd om 300 jongeren te helpen via ‘Nestlé Needs YOUth’. Tot 2016 wil Nestlé deze jongeren helpen met een goede start op de arbeidsmarkt; dit gebeurt door middel van advies geven over een sollicitatiegesprek, coaching door medewerkers of door het geven van enkele CV clinics. Nestlé wil samen met haar partners, waaronder de Europese Commissie en Mirjam Sterk, dit maatschappelijke probleem aanpakken.

Bedrijven zetten zich in voor jongere generatie

Onderdeel van het succesvolle initiatief van Nestlé is de Alliance for YOUth: met verschillende toeleveranciers waaronder Facebook, Ernst & Young, Google en Adecco. ‘Alliance for YOUth’ draagt bij tot het mobiliseren van bedrijven die ook graag een bijdrage willen leveren om gezamenlijk de werkgelegenheid te vergroten en heeft als doel om binnen Europa jeugdwerkloosheid te bestrijden.

Aanpak Jeugdwerkloosheid Nederland

Nederland doet het nog redelijk ‘goed’ op het gebied van jeugdwerkloosheid. Het College voor de Rechten van de Mens heeft onlangs aangegeven dat een rechter leeftijdsdiscriminatie toestaat, mits het een wettelijke basis heeft. In dit geval gaat het om het beleid Aanpak Jeugdwerkloosheid. In de leeftijd 18 tot 27 jaar is positieve leeftijdsdiscriminatie toegestaan om deze groep aan het werk te krijgen. In vacatures kan specifiek gevraagd worden naar deze leeftijdscategorie. Dit nieuwe beleid moet de jeugdwerkloosheid in Nederland aanpakken.

‘Jeugd op zoek!’

Ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk, tevens oprichter van SterkTeam zet samen met Randstad nog een tandje bij om dit probleem onder de aandacht te brengen. De organisatie roept alle werkgevers in Nederland op jongeren aan te trekken voor hun bedrijf. Gedurende vijf weken zet Randstad een aantal nieuwe acties op om werkgevers in beweging te krijgen. Voor meer informatie, kunt u terecht op deze website.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.