De toekomst van mobiliteit: drones, zelfsturende vrachtwagens en een chip in je hand
Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Om te laten zien wat al mogelijk is heeft trendwatcher Richard van Hooijdonk een chip in zijn hand laten plaatsen, waarmee hij verbonden wordt met verschillende soorten apparaten en machines. Van Hooijdonk vertelde over zijn ervaringen op het ‘ inspiratie en innovatie’- event van autoleasemaatschappij Arval.
“Ik kan hiermee mijn telefoon unlocken en als ik in de buurt van mijn huis kom gaat de deur automatisch open,” aldus Van Hooijdonk. Daarnaast staan ook alle wachtwoorden van Van Hooijdonk op de chip in zijn hand en over een paar jaar moet het ook mogelijk worden om ermee te pinnen.
Voorspellen
Ook kan de chip in zijn hand ervoor zorgen dat webwinkels zijn pakketjes precies op de plek bezorgen waar Van Hooijdonk zich op dat moment bevindt. Webwinkel Amazon is een dergelijk project gestart met de naam ‘ predictive shipping’. De webwinkel gaat proberen te voorspellen wat de volgende bestelling van een consument zou moeten zijn en deze bezorgen zonder dat de klant het ook daadwerkelijk heeft besteld. Van Hooijdonk: “De bestellingen worden uitgezocht door robots en dan bezorgd door zelfsturende vrachtwagens. En als ik niet thuis ben kan de vrachtwagen mij vinden door mijn chip en het dan met een drone bezorgen op de plek waar ik ben. Dat is de toekomst van mobiliteit.”
Verbinden
Volgens Van Hooijdonk wordt verbinding een belangrijke term in de toekomst op het gebied van mobiliteit. “Ik heb een afspraak en een van de afspraken is gecanceld. Mijn auto ‘ziet’ dat en rijdt gelijk door naar een spoedafspraak die er tussendoor is gekomen. Dat kan als we zaken met elkaar verbinden,” aldus de trendwatcher. Dit soort scenario’s worden volgens Van Hooijdonk nu concreet uitgewerkt door verschillende technologische bedrijven.
Bijbenen
Om de veranderingen bij te kunnen houden moeten werkgevers disruptieve besluiten nemen binnen hun organisatie aldus Van Hooijdonk. “Verandering is het enige waarvan je zeker bent dat het plaatsvindt.” Bedrijven zouden volgens Van Hooijdonk uit hun huidige processen moeten stappen en moeten experimenten met nieuwe ontwikkelingen op het moment dat deze op de markt komen.