Logo
  • Nieuws
  • 18 oktober 2013

Werknemers niet tot nauwelijks op social media onder werktijd

Het merendeel van de werknemers bevindt zich niet tot nauwelijks op social media tijdens hun werk, blijkt uit onderzoek van Jobbird.com. Dit terwijl het juist van meerwaarde kan zijn.

Beeld Werknemers niet tot nauwelijks op social media onder werktijd

Werknemers bevinden zich onder werktijd amper op social media: 30% van de ondervraagde werknemers bevindt helemaal niet op social media tijdens hun werkdag en 33% geeft aan dat dit 0-5 keer betreft. Ook vindt een deel van de ondervraagden social media iets voor in de pauze (11%). Slechts een klein deel van de in totaal 511 ondervraagde werknemers checken onder werktijd actief hun social media accounts.

Vrijetijdsbesteding

Het onderzoek wijst uit dat werknemers zich zo weinig op social media bevinden tijdens hun werk omdat ze dit niet eerlijk vinden tegenover hun baas. Actief zijn op social media wordt gezien als een vrijetijdsbesteding, als iets wat je niet onder werktijd hoort te doen.

Netwerken

Jan-Peter Cruiming, oprichter en eigenaar van Jobbird.com: “Ik ben eerlijk gezegd best verbaasd over deze cijfers omdat ik zelf het team juist aanmoedig om actief te zijn op social media, juist onder werktijd. In mijn optiek is dit in deze tijd essentieel om te netwerken en om nieuwe informatie in te winnen.”

Stagnatie

Eerder deze week bleek uit onderzoek van ING al dat voor het eerst sinds de opkomst van social media het gebruik in Nederland stagneert. Het vertrouwen in social media bleek afgenomen met 8% ten opzichte van vorig jaar.

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.