Logo
  • Nieuws
  • 9 oktober 2013
  • Michelle Hollenberg

HR-professionals werven succesvol via social media

HR-professionals vullen sneller vacatures in en besparen kosten door social media te gebruiken. Daarnaast zorgt een actief social media-beleid over het algemeen voor positieve aandacht. Dit resulteert weer in een goed imago van een organisatie. Online sociale netwerken vergroten ook de betrokkenheid van medewerkers en bevorderen de kennisdeling zo blijkt uit onderzoek van ADP.

De meerderheid van de HR-professionals integreert social media in hun HR-beleid. Ruim de helft verwacht dat social media de komende twee jaar het belangrijkste kanaal is om personeel te werven. Daarentegen verwacht 63 procent van de Nederlandse werkgevers dat social media als recruitmentkanaal prioriteit heeft in 2013. Werknemers halen hier voordelen uit. Bijna één derde van de werkzoekenden die social media gebruikt, is wel eens benaderd door een werkgever. Van deze groep werkzoekenden heeft meer dan de helft de baan gekregen.

Inzet eigen medewerkers

HR-professionals verwachten dat social media in de toekomst van cruciaal belang is om kennis te delen en de betrokkenheid van werknemers te vergroten. Eigen werknemers weten als de beste hoe het is om bij een organisatie te werken en zullen dan ook nieuwe collega’s gaan werven. Zij kunnen vacatures slim en gericht verspreiden via social media. Wanneer eigen werknemers hier ook nog eens voor worden beloond, raken medewerkers betrokken en worden recruitmentdoelen behaald zo stelt ADP.

Uitdaging voor HR-professionals

Organisaties moeten om positieve aandacht te krijgen ook interactie aangaan met hun doelgroepen. De inhoud en het onderwerp van het gesprek zijn daarbij van groot belang. Organisaties dienen relevante informatie te publiceren en daarnaast te reageren op vragen of opmerkingen. Een belangrijke uitdaging voor HR-professionals: het gebruik van social media stimuleren voor HR-doeleinden.

Dit kan door een eigen sociale media platform op te richten en werknemers te betrekken bij onderwerpen die spelen in de organisatie. ADP Nederland doet dit zelf via de ideeënbus ‘Best in Touch’ op het eigen intranet. Medewerkers houden via blogs op het intranet collega’s op de hoogte van hun projecten of vragen hen om feedback. Als collega’s de blog leuk vinden, kunnen ze dit zichtbaar maken door de blog te ‘liken’ of een opmerking te plaatsen. Medewerkers met de meeste likes ontvangen een beloning en een eervolle vermelding tijdens de kwartaalmeetings.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.