Logo
  • Blog
  • 12 september 2013

'Ik ga scrummen'

“Ik ga scrummen”, zei ik een jaar geleden tegen mijn man tijdens het avondeten. Goh, zei hij, heb je daar dan tijd voor tijdens je werk? “Nee, dat is werk”, gaf ik als antwoord. Ik kreeg een verbaasde blik terug.

Het drong tot me door dat ik vanuit een volledig ander oogpunt dacht en redeneerde dan hij. Ik had al gesprekken gehad, informatie gekregen en er over kunnen nadenken. Voor hem was het niets meer dan een kreet van mijn kant waar hij verder niet veel over wist. Maar waarvan ik wel aannam dat hij mij begreep.

Een typisch voorbeeld van een aanname waardoor voor je het weet een misverstand ontstaat. En dat is nu precies de reden dat Productontwikkeling over is gegaan op een andere manier van software ontwikkelen. We werken nu via de methode Scrum.


Zelfsturend

Er zijn 2 Scrumteams die iedere keer in een periode van 2 weken, een sprint, een stukje nieuwe software opleveren. Die stukjes nieuwe software kunnen nodig zijn omdat er fouten in het product hersteld moeten worden of om aanvragen van de klanten te realiseren. Ook voor wettelijke wijzigingen die vanuit de overheid moeten worden gedaan of volledig nieuwe software onderdelen ontwikkelen we nieuwe software.

In een Scrumteam zitten ontwikkelaars, testers en documentalisten. Ze zijn, zoals dat zo mooi heet, zelfsturend. Het team bepaalt hoe het bouwen opgepakt en gedaan wordt. We spreken elkaar aan op niet gewenst gedrag, leren van elkaar en helpen elkaar om als team iedere keer tot een beter resultaat te komen. Iedereen in het team heeft een gelijke status en een gelijke stem. Niemand is de baas.
Ik hoorde daar tijdens een workshop een mooie opmerking over: “Wat leuk die zelfsturende teams, maar wie managed dat dan?”


Snel inspelen op veranderingen

Na de sprint wordt een demo gegeven van de software die we hebben opgeleverd. Deze demo is voor de belanghebbenden die er mee  werken, dus de klanten en werknemers van ADP zelf. Dit worden ook wel de stakeholders genoemd. Dit is dus het mooie van Scrum. Omdat we steeds kleine stukjes werkende software opleveren kunnen we heel snel inspelen op veranderingen. Gisteren kwam er tijdens een demo uit dat we een verkeerde beslissing hadden genomen over de werking van meerdere kostenplaatsen bij een werknemer. Die fout is vandaag al hersteld en over 2 weken laten we de aanpassing zien. In de oude werkwijze zou dit met een beetje pech pas bij de installatie bij de klant aan het licht zijn gekomen. 


Samenwerking is het verschil

Klanten kunnen dus heel nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van de software. Dat vraagt ook bij hen om een verandering in de wijze van werken met ADP. Een nieuwe module wordt niet in één keer volledig uitgeleverd, maar iedere keer wordt in overleg een aanpassing gedaan waardoor de software beter aansluit bij de wensen van onze klanten.
Er wordt uiteraard niet iedere 2 weken nieuwe software bij de klanten geïnstalleerd. We maken nog steeds een complete release waar al die kleine stukjes software in zitten, die we 2 á 3 keer per jaar uitleveren. Het verschil zit hem in de samenwerking. ADP en de klanten hebben gezamenlijk de levering bepaald en staan daar achter. Hoe super is dat!
Nu worden de demo’s nog een aan kleine groep gegeven. Wat ons bij Productontwikkeling betreft wordt die groep snel uitgebreid met klanten. Via een videoconference of gewoon bij ons in de demoruimte. Maar daarover later meer.

Deze bijdrage van Sylvia verscheen als blog op www.touchpoint. adp.nl

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.