Logo
  • Nieuws
  • 4 november 2010
  • Peter van den Hout

Zin en onzin van peilingen onder personeel

Wat maakt een medewerker enthousiast om voor een bedrijf door het vuur te gaan? Door medewerkeronderzoeken kan duidelijk worden waar de sterke punten én zwakke plekken in een organisatie zitten, die u vervolgens kunt aanpakken.

Beeld Zin en onzin van peilingen onder personeel

“Onderzoeken zijn voor veel managers doodeng,” legt Guido Heezen van onderzoeksbureau Effectory uit. “Er wordt immers keihard duidelijk waar het schort. Als managers onderzoeken vooraf al proberen tegen te houden, weet je eigenlijk al genoeg. En als je achteraf de resultaten niet terugkoppelt, dan weten medewerkers ook wel hoe de vork in de steel steekt.”

 

Zijn collega Eric Fleurbaay van BusinessWise hamert nog op wat hij noemt bruggen bouwen. “De onderste managerslaag is in heel veel onderzoeken per definitie de pineut. Immers, medewerkers mogen hun mening geven, maar managers meestal niet. Er moet dus ook een duidelijk beeld zijn wat medewerkers van hun managers verwachten, managers van hun divisiemanagers, en die moeten weer weten waar de RvB het over heeft.”

 

Aandachtspunten bij peilingen

Heezen geeft een voorbeeld: “Uit onderzoek bij een industrieel bedrijf bleek dat medewerkers geen idee hadden wat de strategie van de onderneming was. Begreep de directie niets van. Toen we met de directie in gesprek waren, durfde een directielid te zeggen dat hij het eigenlijk ook niet wist. Misschien is dat wel de grootste toegevoegde waarde van medewerkeronderzoeken: je raakt in dialoog; je komt ertoe om issues bespreekbaar te maken. Die dialoog leidde bij een ander bedrijf bijvoorbeeld tot een enorme stijging van de company pride en dat bleek later een breekijzer in arbeidsmarktcommunicatie.”

 

Heezen geeft acht aandachtspunten waarop u moet letten bij peilingen onder uw personeel:

  • Zijn vooraf alle belanghebbenden (directie, lijnmanagement, OR, Arbo, interne communicatie, kwaliteitszorg) bij de opzet betrokken?
  • Is de anonimiteit van uw medewerkers daadwerkelijk gegarandeerd?
  • Is de vragenlijst die u gebruikt goed gevalideerd?
  • Past de onderzoeksmethode goed bij uw organisatie?
  • Gebeurt er iets met de resultaten?
  • Kunnen uw HR-afdeling en uw lijnmanagement direct aan de slag met de uitkomsten?
  • Is er toezicht op de voortgang?
  • Herhaalt u het onderzoek periodiek?

 

Indien u overal ‘Ja’ op kunt antwoorden, heeft u in de basis een goed onderzoek.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.