Logo
  • Nieuws
  • 26 januari 2012
  • Mariel Hovemann

‘Werkgevers laten door hoge benzineprijs duizenden euro’s liggen’

De recente stijgingen van de brandstofprijzen hebben niet of nauwelijks invloed op het tank- en rijgedrag van zakelijke rijders. Dat constateert LeasePlan Nederland op basis van analyses onder meer dan 100.000 zakelijke rijders in Nederland. Maar ook werkgevers die uiteindelijk voor de kosten opdraaien lijken (nog) niet gemotiveerd om medewerkers aan te zetten tot minder en/of zuiniger rijden.

Beeld ‘Werkgevers laten door hoge benzineprijs duizenden euro’s liggen’

Daardoor laat het Nederlandse bedrijfsleven op jaarbasis duizenden tot tienduizenden euro’s aan mogelijke besparingen liggen, aldus de leasemaatschappij. LeasePlan denkt dat het structureel belonen van zakelijke rijders voor brandstofzuiniger rijgedrag uitkomst biedt om de brandstofkosten beheersbaar te houden.

 

Tankpas

In geval van een extreem hoge olieprijs moeten werkgevers zelf het tank- en rijgedrag van leaserijders beïnvloeden, adviseert LeasePlan. Veel doorsnee automobilisten passen immers hun rij- en tankgedrag aan bij sterk stijgende brandstofprijzen: ze rijden minder niet-noodzakelijke ritten, rijden minder hard en wijken uit naar goedkopere aanbieders. Bij leaserijders met een tankpas is hier echter geen sprake van.

 

Stimulerende maatregelen

Voor werkgevers zijn meerdere maatregelen mogelijk. Zo kunnen werkgevers bijvoorbeeld prijsafspraken maken met een brandstofleverancier, duurdere brandstoffen zoals high performance brandstof niet toestaan of werknemers kennis laten maken met 'het Nieuwe Rijden', wat doorgaans tot een merkbaar lager verbruik leidt. Een ander goed alternatief is om leaserijders te stimuleren goedkoper te tanken, bij onbemande tankstations en/of buiten de snelwegen. Op basis van de ervaring van de leasemaatschappij blijkt dat een middelgrote onderneming met een vloot van 50 auto’s momenteel op jaarbasis €15.000,- kan besparen door het tank- en rijgedrag van de individuele leaserijder effectief te beïnvloeden.

 

Brandstofprijzen zelf ervaren

De leasemaatschappij onderzocht de afgelopen maanden in een proefproject onder 50 eigen medewerkers de alternatieven om het gedrag van leaserijders te beïnvloeden. Zo analyseerde men onder meer hoe een financiële incentive het meest effectief ingezet kan worden. Uit de pilot blijkt onder meer dat medewerkers veel meer gebruik gingen maken van onbemande tankstations. Het aandeel onbemand tanken steeg van 27 procent naar 50 procent, terwijl tanken bij dure snelwegstations daalde: van ruim 15 procent naar 6 procent.

 

Beloningssysteem

Volgens de maatschappij gaat het er dus om dat de gebruiker de stijging van de brandstofprijs gaat voelen en daardoor zijn rijgedrag aanpast. Een stimulans zou zijn om een beloningssysteem in te voeren voor zuinig rijdende medewerkers, dat gekoppeld wordt aan zowel tank- als rijgedrag. De LeasePlan deelnemers bespaarden gemiddeld 200 tot 300 euro op jaarbasis, met uitschieters naar 450 euro. Ze kregen aan het eind van de pilot 80 procent van de besparing uitgekeerd.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.