Logo
  • Nieuws
  • 26 april 2011
  • Miranda Panse

Uitbesteden werkt vaak niet door slechte voorbereiding

Het uitbesteden van werk naar lagelonenlanden loopt meestal niet goed af. De doelstellingen worden niet gehaald als gevolg van slechte voorbereiding of taal- en cultuurbarrières. Dit zeggen offshoredeskundigen in De Volkskrant.

Beeld Uitbesteden werkt vaak niet door slechte voorbereiding

In de jaren negentig besteedden steeds meer bedrijven hun activiteiten uit naar lagelonenlanden. Een hele tijd is het rustig rond offshoring. Tot deze week het nieuws kwam dat KPN India weer inschakelt. Volgens offshore-expert Paul Tjia is er echter geen sprake van een teruggang. “Er is minder aandacht voor geweest, juist omdat het heel normaal is geworden. De groei is als gevolg van de economische crisis echter wel gestagneerd tot en met 2010. Nu zie je het weer aantrekken,” aldus Tjia.

 

Toch gaat outsourcing regelmatig mis. Tjia: "Kwaliteit behaal je alleen als je het heel goed voorbereidt. En daarvoor zijn weer investeringen nodig, in mensen en in tijd."

Taalbarrière

Uit onderzoek van de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor blijkt dat 85 procent van de bedrijven die hun activiteiten uitbesteden aan andere landen niet tevreden zijn over de resultaten. "Je hebt extra logistieke kosten, er zijn cultuurproblemen, taalproblemen, noem maar op," aldus Henk Volberda van de Rotterdam School of Management in De VK.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.