Logo
  • Nieuws
  • 3 maart 2011
  • Miranda Panse

Social media in zwang voor interne communicatie

In ruim 70 procent van de Nederlandse organisaties worden door medewerkers interne social media gebruikt voor het uitwisselen van informatie en het bijhouden van onderlinge netwerken. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek van Intranet Monitor 2011. Het onderzoek is gehouden onder ruim 400 Nederlandse organisaties.

Beeld Social media in zwang voor interne communicatie

Eén op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten. Vooral microblogging, bijvoorbeeld via het zakelijk Yammer, is favoriet en is daarmee populairder dan het forum of het weblog. In 2009 stond chatten nog op de eerste plaats van meest gebruikte interne persoonlijke communicatiemiddelen. Nu wordt chatten door slecht tien procent van de gevallen genoemd.

Intranet

Opvallend is dat microblogging vaak geheel buiten het bestaande bedrijfsintranet plaatsvindt en vaak zonder medeweten van het management. Bij de meeste organisaties is intranet het belangrijkste middel voor interne communicatie.


Bijna de helft van alle organisaties gaat over tot invoering van Het Nieuwe Werken. Het percentage werknemers dat vanuit huis toegang heeft tot het bedrijfsintranet is flink gestegen; van 56 procent in 2009 naar 70 procent in 2011.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.