Logo
  • Nieuws
  • 5 september 2018
  • Bron: Schouten en Nelissen

Slechts 1 op 4 medewerkers kent 'why' van organisatie

Betrokken medewerkers dragen bij aan een positief werkklimaat. Daarvoor is het belangrijk dat zij het doel van hun organisatie kennen. En het gevoel hebben hieraan bij te dragen. Toch weet slechts een kwart van de medewerkers wat deze ‘why’ is.

Beeld Slechts 1 op 4 medewerkers kent 'why' van organisatie

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Werkstress of werkplezier’ dat Schouten & Nelissen uitvoerde onder 1263 werkenden. In het onderzoek komt bovendien naar voren dat organisaties veel meer kunnen doen om het werkklimaat te verbeteren. Werken aan een positief werkklimaat levert organisaties veel op. Medewerkers ervaren binnen een positief werkklimaat minder werkdruk en werkstress. Ook nemen zij meer regie in het werk en zijn ze meer vitaal en bevlogen. Dat draagt bij aan een wendbare en innovatieve organisatie.

Voor een goed werkklimaat is een aantal elementen van belang. Naast duidelijkheid over het doel van de organisatie, is dat onder andere erkenning en waardering en een goede samenwerking. Ook daar valt nog veel te winnen. Slechts 24% van de respondenten ervaart daadwerkelijk waardering voor het werk en een derde vindt dat samenwerking wordt bevorderd.

Werkstress en ongewenst gedrag

Jessica van Wingerden, Directeur Organisatieontwikkeling bij Schouten & Nelissen, over de resultaten: "Als organisatie kun je echt wat doen om een positief werkklimaat te creëren. Organisaties laten hier nog veel liggen. Neem nu het hogere doel van de organisatie. Na de hype in managementboeken over de WHY en de opbrengsten hiervan zou je verwachten dat managers hier veel gerichter aan werken."

In de praktijk blijkt dat mensen daar nog relatief weinig van terugzien. Werk aan de winkel dus voor veel organisaties, volgens Van Wingerden. "Een werkklimaat dat weinig motiverend en waarderend is, brengt serieuze problemen met zich mee. Het vergroot de kans op werkstress en ongewenst gedrag en daarmee het risico op burn-out."

Producttips