Logo
  • Nieuws
  • 12 maart 2010
  • Manon Schuttrups

Personeel loyaler door recessie

Door de recessie is een kwart van de medewerkers loyaler geworden. Dat blijkt uit mondiaal onderzoek van uitzendorganisatie Kelly Services.

Beeld Personeel loyaler door recessie

Wereldwijd geeft 27 procent van de respondenten dat crisis een groter loyaliteitsgevoel naar de baas heeft geleid. Tien procent vindt zichzelf minder trouw geworden en 63 procent merkt geen verschil.

 

Een opmerkelijk uitkomst is dat vooral de zogenoemde ‘generatie Y’ (18 tot 29 jaar) aan loyaliteit heeft gewonnen. Voor generatie X (30 tot 47 jaar) en de babyboomers (tussen 48 en 65 jaar) is dat minder van toepassing.

 

Interessante en uitdagende werkzaamheden

In Noord-Amerika zegt 52 procent ‘volledig toegewijd’ te zijn aan zijn baan. In Azië en Europa ligt dit percentage op respectievelijk 47 en 36 procent.

Door ‘meer interessante en uitdagende werkzaamheden’ gaan werknemers zich meer betrokken voelen. Dit is zelfs belangrijker dan een hoger salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden.

 

Slecht management

De voornaamste reden om het geluk elders te gaan beproeven, is gebrek aan vooruitgang. Voor babyboomers is slecht management een reden om op te stappen, zij hechten ook meer belang aan de reputatie van het bedrijf dan de jongere generaties.

De optie tot thuiswerken is voor slechts 12 procent van de Europeanen een belangrijke factor in de keuze voor een baan. In Azië komt dit percentage uit op 17 procent en in Noord-Amerika op 27 procent.

 

Aan de Kelly Global Workforce Index namen 134.000 mensen uit 29 verschillende landen deel.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.