Logo
  • Nieuws
  • 31 mei 2011
  • Stefan Tibben

Mobiliteitsbudget populairder dan leaseauto

De helft van de Nederlanders zegt voor een mobiliteitsbudget te kiezen voor hun woon-werkverkeer als dat mogelijk zou zijn. Een kleinere groep van 34 procent houdt het bij een leaseauto. Dat blijkt uit de Maatschappij Monitor, een onderzoek van verzekeraar Achmea.

Beeld Mobiliteitsbudget populairder dan leaseauto

Met het mobiliteitsbudget kunnen werknemers zelf kiezen met welk vervoermiddel ze zakelijk reizen, zodat ze elke dag het optimale vervoermiddel kunnen kiezen om de files en drukte in het openbaar vervoer te omzeilen. Niet gemaakte kosten mag een werknemer in zijn eigen zak steken.

Betaald parkeren

Geld blijkt een aardige stimulans voor gedragsverandering. Uit het onderzoek blijkt dat zes op de tien Nederlanders voor een financiële vergoeding bereid zijn om meerdere keren per week voor of na de spits naar het werk rijden.

Tweederde is bereid te carpoolen als dat geld oplevert en meer dan de helft laat de auto staan als de werkgever alleen nog de reiskosten voor het openbaar vervoer zou vergoeden.

Een impopulaire maatregel is betaald parkeren op het werk. Van de Nederlanders zou 42 procent met het openbaar vervoer gaan reizen wanneer de werkgever betaald parkeren zou invoeren.

 

Maatschappij Monitor

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.