Logo
  • Nieuws
  • 5 augustus 2010
  • Peter van den Hout

Leaseauto ondanks crisis nog steeds populair

De leaseauto is nog steeds een populaire arbeidsvoorwaarde. Liefst 93% van de multinationals in Nederland heeft een leaseregeling. Maar door de economische crisis worden deze leaseregelingen wel beter bekeken.

Beeld Leaseauto ondanks crisis nog steeds populair

Dit komt naar voren in het Mercer International Car Policies Report, een onderzoek onder 76 landen wereldwijd naar de inzet en benefits van leaseregelingen. De gemiddelde aanschafprijs van een leaseauto voor een directielid in Nederland is € 50.000,-. De hoogste gemiddelde aanschafprijs van een leaseauto in Europa voor een directielid is te vinden in Denemarken (€ 63.802,-), de laagste in de Roemenië (€ 22.630,-).

 

“Het beschikbaar stellen van een auto van de zaak is al heel lang een secundaire arbeidsvoorwaarde die vanuit overwegingen van mobiliteit en relatief fiscaal voordeel steeds populairder is geworden,” aldus Antoni van Huissteden, persvoorlichter bij Mercer. “Maar nu zien we dat multinationals door de economische teruggang hun autobeleid opnieuw gaan bekijken in hun voortdurend streven de kosten in de hand te houden.”

 

Populaire leaseauto’s

Energiezuinige hybride auto’s zijn in toenemende mate populair, vooral vanwege de lagere fiscale bijtelling. In het lijstje van auto’s die het meest populair zijn onder leaserijders in Nederland is die trend overigens nog niet terug te zien:
 

 Bestuursleden

 Directie

 Senior
 Management

 Sales Professionals

 Non-Sales
 Professionals

 Audi A6

 Audi A6

 Audi A4

 VW Passat

 Ford Focus

 BMW 5 Serie

 Volvo V70

 VW Passat

 Audi A4 

 VW Passat 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.