Logo
  • Nieuws
  • 23 juli 2010
  • Peter van den Hout

Gedragscode voor gebruik social media op de werkvloer

Hoe gaat u om met werknemers die zich onder werktijd manifesteren op social media zoals LinkedIn, Facebook, Hyves en Twitter? Aan banden leggen of juist de ruimte geven? Vakbond CNV heeft hiervoor een gedragscode opgesteld.

Beeld Gedragscode voor gebruik social media op de werkvloer

Social media bieden kansen voor werknemers om te laten zien dat ze trots zijn op hun werk. Daardoor kunnen ze bijdragen aan een beter imago bij klanten en werkzoekenden. Tegelijkertijd kunnen ontevreden medewerkers via sociale netwerken ook veel (bedrijfs)schade aanrichten.

 

Over de gevolgen voor de arbeidsproductiviteit verschillen de meningen. In onderzoek van de Universiteit van Melbourne is aangetoond dat mensen die in werktijd actief met social media bezig zijn 9% productiever zijn. Brits onderzoek legt juist de nadruk op ‘verloren’ arbeidsuren, waardoor de productiviteit door social media juist lager is.

 

Misverstanden voorkomen

Om verschillende denkbeelden over het gebruik van social media in organisaties niet te laten leiden tot misverstanden heeft CNV een gedragscode ontwikkeld. Voorbeelden van situaties waarvoor deze code bedoeld is:

  • Op de werkvloer ontstaat discussie over de tijd die iemand op het werk besteedt aan sociale  netwerken. Informatie opzoeken op internet en contacten onderhouden via e-mail zijn wel gangbaar.
  • Een leidinggevende vindt dat een medewerker zich te veel profileert via social media en spreekt hem daarop aan.
  • Een medewerker twittert uit een vertrouwelijke bijeenkomst of heeft kritiek op de eigen organisatie.
  • Iemand wil op zijn privéblog over werkgerelateerde zaken schrijven en weet niet goed of dat mag.
  • Een werknemer geeft via social media kritiek op een leverancier, terwijl zijn organisatie in onderhandeling is over een schadevergoeding.

 

Tip

U kunt hier de gedragscode downloaden die CNV heeft opgesteld. Dit document is vrij te gebruiken. (waar nu CNV staat kan de naam van de eigen onderneming ingevuld worden).

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.