Logo
  • Nieuws
  • 21 oktober 2009
  • Manon Schuttrups

Bedrijven schrappen massaal kerstpakket

Kleine en grote bedrijven blijken het kerstpakket massaal te schrappen als gevolg van de crisis. Staalbedrijf Corus kondigde deze zomer al aan geen eindejaarscadeau uit te keren en ook bankverzekeraar ING maakt nu bekend dat de 28.000 werknemers kunnen fluiten naar een presentje met de feestdagen.

Beeld Bedrijven schrappen massaal kerstpakket

ING trok jaarlijks ruim een miljoen euro uit voor het kerstpakket, maar volgens woordvoerster Carolien van der Giessen zijn de omstandigheden er dit jaar niet naar om mensen te trakteren. “We realiseren ons dat dit een uitzonderlijk besluit is. Maar de gevolgen van de reorganisatie zijn zo ingrijpend dat we een kerstcadeau niet vinden passen.”

 

Besparen
Niet alleen grote bedrijven schrappen kerstpakketten uit het budget, ook kleinere bedrijven houden de hand op de knip. Voorzitter Hans Poulis van het Platform Promotie Producten meldt dat de omzet van de kerstpakketten tot nu toe ongeveer vijftien procent minder is dan vorig jaar. In 2008 werden ruim vijf miljoen kerstpakketten besteld met een totale waarde van 250 miljoen euro. Poulis: “De kredietcrisis speelt absoluut een rol. Bedrijven willen besparen op de kosten, maar door de opgelopen werkloosheid zijn er ook minder pakketten uit te delen.”

Waardering
De gemiddelde waarde van een pakket daalde van 37 naar 34 euro, En daarmee zijn nu vooral luxe relatiegeschenken uit de gratie.  Poulis vindt het niet verstandig dat bedrijven bezuinigen op het kerstpakket. “De kosten per werknemer zijn laag, maar de effecten heel groot. Als werkgever laat je hiermee zien hoe belangrijk het personeel voor je is. Wil je dan besparen op die drie tot vier tientjes per werknemer?”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.