Drie veelbelovende HR Tech-innovaties: HR-bot voor repeterende taken, feedbackplatform en digitale co-piloot voor people analytics
Dit jaar vond de eerste editie van de HR Technology Awards plaats, een onafhankelijke prijs voor HR-technologieprojecten en HCM-pakketten. Negen genomineerden brachten hun HRIT-product of HRIT-project voor het voetlicht. In totaal werden drie prijzen uitgereikt: NextGen HR Technologie, HR Transformatie Technologie en HR Technologie Product Innovatie.
De initiatiefnemer voor de prijs, SuccessDay, constateerde dat er geen onafhankelijke prijzen zijn voor dit deel van het vakgebied. Er zijn wel prijzen die softwareleveranciers aan directe klanten geven, maar er is niets voor HRIT-transformaties en -innovaties dat softwareleverancier overstijgend is.
Technologie is een hulpmiddel en geen doel op zich, maar is bedoeld om de ervaring van de medewerker te optimaliseren
HR krijgt in toenemende mate te maken met digitalisering, big data en AI en zal zich daarin moeten ontwikkelen. Een bijkomend doel van de HR Technology Awards is om HR en HRIT dichter bij elkaar te brengen. Zo kunnen organisaties hun employee experience stroomlijnen. Technologie is daarbij een hulpmiddel en geen doel op zich, maar is bedoeld om de ervaring van de medewerker te optimaliseren.
De awards bieden de mogelijkheid om veelbelovende innovaties op HR-techgebied onder de aandacht te brengen. Een onafhankelijke vakjury die bestaat uit HR-professionals uit bedrijfsleven, onderwijs en bestuur, beoordeelt welke producten en/of projecten worden bekroond in een van de drie categorieën:
- Beste HR Transformatie met behulp van Technologie (gericht op gebruikersorganisaties);
- Beste HR Technologie Product Innovatie van het Jaar (gericht op softwareleveranciers);
- Beste NextGen HR Technologie (gericht op scale-ups).
In totaal zijn er negen producten en projecten genomineerd waarvan de volgende drie tot winnaar zijn uitgroepen.
HR-bot voor repeterende HR-taken
De award voor beste HR Transformatie met behulp van Technologie ging naar Just Eat Takeaway (JET) voor hun Robotic Process Automation-project genaamd Jetty. JET, bekend als eigenaar van Thuisbezorgd, werkt wereldwijd. Veel HR-processen zijn geautomatiseerd en gedigitaliseerd in Workday, maar er blijven kleinere, landspecifieke of nicheprocessen die soms moeilijk te integreren zijn. Omdat er veel handmatig bleef gaan, heeft JET Robotic Process Automation geïntroduceerd om de administratie van personeelsbeloning te automatiseren.
Pilot: Tijdsbesparing van 80%
Er is een pilot uitgevoerd voor 9 landen met software van UIPath en implementatiepartner Incentro. JET Pay is een vaste maandelijkse vergoeding voor werknemers. Die kunnen ze gebruiken in de kantine of voor bestellingen online of via app bij hun favoriete restaurant. HR moest hiervoor gegevens over instroom, doorstroom en uitstroom uit Workday halen en handmatig invoeren in het JET Pay platform. Dat wordt nu gedaan door robot Jetty. Deze HR-bot voert alle repetitieve handelingen uit. Hiermee is een tijdsbesparing van 80% gerealiseerd.
Realtime feedback van medewerkers
De Beste HR Technologie Product Innovatie van het Jaar Award ging naar Workday voor de Peakon Employee Voice. Peakon is sinds 2021 onderdeel van Workday en is een veranderplatform dat feedback vertaalt naar actiegerichte inzichten. Met het platform kunnen organisaties feedback van medewerkers verzamelen over bijvoorbeeld het opleidingsaanbod van de werkgever, waarop HR actie kan ondernemen. Het wordt ook wel het ‘luisterplatform’ genoemd omdat het HR en leidinggevenden in staat stelt realtime te vernemen wat medewerkers vinden.
Betrokkenheid en prestaties positief beïnvloeden
Omdat deze feedback iets zegt over de betrokkenheid van medewerkers kan die in de gaten gehouden worden. Met dit concept genaamd Luisteren, Leren, Handelen kunnen leidinggevenden betere beslissingen nemen en als het goed is de betrokkenheid en de prestaties van medewerkers positief beïnvloeden. Door realtime gegevens te verwerken en de mate van betrokkenheid te monitoren, is het mogelijk voorspellingen te doen over wanneer medewerkers mogelijk vertrekken. Ook kan de volledige employee journey van een medewerker gevolgd worden.
Data uit verschillende systemen bijeenbrengen
De Beste NextGen HR Technologie Award ten slotte werd uitgereikt aan Crunchr voor de Crunchr Assistant, een ‘digitale co-piloot voor people analytics, aangedreven door generative AI’. Gebruikers kunnen de assistent vragen stellen in de eigen taal en krijgen direct antwoorden, extra context en zelfs suggesties om dieper in de gegevens te duiken. Crunchr brengt alle verschillende systemen waar ze mee werken bij elkaar zodat de data die in deze systemen verwerkt wordt, kan worden gecombineerd.
Generatieve AI-tool
Het brengt data uit bijvoorbeeld de salarisadministratie, medewerkertevredenheidsonderzoeken, een learning- & development systeem bij elkaar, waardoor er inzicht ontstaat. Zo wil je bij een hoog personeelsverloop graag zien waar dat vooral zit. Ook vragen over talentmanagement en een eventuele skillsgap (welke talenten ontbreken er?) kun je beantwoorden met de data uit de verschillende systemen. Crunchr is volgens de jury ‘een gebruiksvriendelijke generative AI-tool voor HR-professionals die van data houden.’
Lees hier meer over de winnende en genomineerde HRIT-oplossingen