Logo
  • Nieuws
  • 16 juli 2018
  • Bron: Frankwatching

5 tips om van uw medewerkers merkambassadeurs te maken

Medewerkers kunnen in hoge mate bijdragen aan de employer branding van hun werkgever. Dit wordt ook wel 'employee advocacy' genoemd, het gedachtegoed waarbij medewerkers worden geactiveerd om samen de boodschap van het werkgeversmerk te verspreiden. Hoe pakt u dit aan? 5 tips

Beeld 5 tips om van uw medewerkers merkambassadeurs te maken

In een artikel op Frankwatching gaat Theo Reichgelt van Isobel Social Embassy nader in op de mogelijkheden van employee advocacy. Volgens hem werkt het alleen als de medewerker authentieke berichten verspreidt en ook daadwerkelijk actief is op de netwerken waar hij of zij dat doet. Steeds meer organisaties leiden daarom hun medewerkers op om social media in te zetten voor employer branding.

Vermijd corporate content

Uit onderzoek is gebleken dat een trainingsprogramma om medewerkers op te leiden in het gebruik van digitale media minimaal twee maanden aan intensieve begeleiding vraagt. Deze periode van persoonlijke begeleiding zorgt ervoor dat de opgedane kennis en ervaring ook na het trainingsprogramma structureel wordt toegepast. Ook voorkomt het dat medewerkers 'zendmasten' worden van corporate content. Een ongewenste situatie, die op termijn juist een afname in het bereik van het werkgeversmerk zal laten zien, in plaats van de gewenste toename.

Hier volgen 5 tips voor het opzetten van een employee advocacy-programma voor medewerkers:

  1. Zorg voor een programma op maat
    Hoe het programma exact vorm moet worden gegeven is afhankelijk van de organisatiestrategie en de specifieke behoeftes van de medewerkers. Breng dit voorafgaand aan het programma, door middel van onderzoek, in kaart. Neem hier de tijd voor, het bepaalt het succes van het programma.
     
  2. Voorkom het 48-uurseffect
    Om te zorgen dat digitaal netwerken echt onderdeel wordt van de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers heeft u niet genoeg aan één sessie. Als u blijvend resultaat wilt boeken is gedragsverandering nodig. En dat loont; vrijwel iedereen is na 2 maanden zeer actief en blijft de toegevoegde waarde zien.
     
  3. Laat medewerkers hun expertise delen
    Een valkuil is om medewerkers alleen corporate berichten te laten delen. Op deze manier wordt dit vaak als reclame gezien en is het minder relevant en persoonlijk. Effectiever is het om medewerkers berichten te laten delen vanuit hun eigen expertise en waarde toe te laten voegen via een persoonlijke noot.
     
  4. Creëer ambassadeurs
    Door het creëren van een prominente groep ambassadeurs vanuit verschillende teams wordt de online beweging als een olievlek verspreid binnen de rest van de organisatie. De ambassadeurs helpen u om de hele organisatie enthousiast en actief te krijgen.
     
  5. Kijk verder dan een tool
    Het implementeren van een tool kan helpen om de adoptie van digitale media binnen de organisatie te versnellen, doordat u eenvoudig deelbare content kunt aanleveren bij medewerkers. Een tool alleen zorgt er echter niet voor dat medewerkers op lange termijn digitale media omarmen.

Producttips