Shared Service Center implementeren: 4 fases
Het idee van Shared Service Centers (SSC) is om kosten van processen te verlagen doordat alle business units van dezelfde capaciteiten van die processen gebruik maken, bijvoorbeeld in de vorm van een HR SSC. Welke fases moet je voor de implementatie van een SSC doorlopen en hoeveel tijd neemt dit in beslag?
1. Besluitvorming om SSC's in te voeren
Bij de besluitvormingsfase gaat het vooral om bewustwording van de noodzaak van SSC's te maken en de duur daarvan wordt als regel bepaald door de perceptie van de Raad van Bestuur over de snelheid van ontwikkelingen in de branche. Het opstellen van een business case kan in circa drie maanden gebeuren.
2. Regelen en besluiten van de externe organisatie van een SSC
Het regelen en besluiten van de externe organisatie dient snel te gebeuren, dit kan in drie maanden geregeld zijn. Het internalisatieproces bij de business unit managers duurt soms iets langer, waardoor deze fase soms zes maanden vraagt
3. Het ontwerpen van een SSC
Het ontwerpen van een ssc, processen, systemen en het regelen van de nodige standaardisatie kan veel tijd in beslag nemen, afhankelijk van complexiteit, nieuw in te voeren software et cetera. Hier kan een jaar mee gemoeid zijn.
4. De implementatie van een ssc
LET OP: Er moet onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende implementatiefases. Voor elke fase moet een apart team worden samengesteld. Vaak wordt de fout gemaakt om het team voor implementatie van een SSC ook vraagstukken te laten behandelen met betrekking tot de externe organisatie; dit werkt niet.
Dit artikel is het antwoord op meer dan 180 vragen uit het e-book Shared service centers.