Logo
  • Nieuws
  • 23 november 2009
  • Lianne Bouman

Waarom van A naar B rijden als A beter is?

We staan aan de vooravond van anders betalen voor mobiliteit. Bij Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) betaalt u straks voor elke gereden kilometer. En dus niet langer enkel voor het feit dat u een voertuig heeft. Autobezit wordt goedkoper, maar het daadwerkelijke gebruik duurder. Daar zou u nu al uw mobiliteitsbeleid op moeten aanpassen.

Beeld Waarom van A naar B rijden als A beter is?

Naar verwachting zal in 2020 met ABvM de mobiliteit met zes tot tien procent gedaald zijn, zo heeft minister Camiel Eurlings van Verkeer & Waterstaat berekend.

 

De tijd dringt voor veranderingen

Wie meer rijdt, betaalt ook meer. En wie minder rijdt, betaalt minder. Dat laatste levert u geld op. In een artikel in de Telegraaf adviseert vicepresident Zsolt Szabo van CapGemini het bedrijfsleven nu al een aanvang te maken met de voorbereiding op het gebruik van de kilometerheffing. “Straks heeft u daar geen mogelijkheid meer voor. Als ondernemers niets in het rijgedrag wijzigen, zal het bedrijf straks enkele miljoenen euro`s kwijt zal,” waarschuwt hij.

 

‘Trends in mobiliteit’

Uit het onderzoek ‘Trends in mobiliteit’ van CapGemini blijkt dat veel bedrijven zich al op de kilometerheffing voorbereiden. Ze zijn nu al aan het bekijken hoe zij zo slim mogelijk kunnen gaan werken. Zo houden zij in de gaten hoe er zo min mogelijk nutteloze kilometers verreden kunnen worden. Volgens Szabo letten veel bedrijven op de kern van de vraag ‘Waarom rijd je van A naar B, als A beter is?’ en hebben zij door dat minder verplaatsingen minder kosten met zich meebrengen.

 

Veel bedrijven denken al aan:

  • over mogelijkheden tot thuiswerken;
  • flexibelere werktijden om spitsrijden te omzeilen;
  • de oprichting van satellietkantoren om vanuit die vestigingen te werken.

 

Szabo denkt, dat als er meer flexibiliteit qua werkplek en werktijd is, personeel bereid is langer bij een baas te blijven. En dat is mooi meegenomen.

 

Tip: Maak gebruik van de per 1 januari 2009 van kracht geworden verruimde regeling vaste vergoeding van de kosten voor het woon-werkverkeer. Deze vaste vergoeding mag worden verstrekt, als de werknemer (op fulltime basis werkzaam) in het kalenderjaar ten minste op 128 dagen naar een vaste plaats van werkzaamheden reist. De huidige telewerkregeling kent een vrijstelling voor de inrichting van een thuiswerkplek.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.