Logo
  • Nieuws
  • 1 september 2009
  • Gabor Mooij

Hoogopgeleide vrouwen doen minder concessies voor nieuwe baan

Hoogopgeleide vrouwen en hoogopgeleide mannen hebben dezelfde favoriete werkgever (Rabobank) en werken het liefst in dezelfde branche (onderwijs). Maar hoogopgeleide vrouwen willen minder inleveren voor een nieuwe baan dan hoogopgeleide mannen. Dit blijkt uit het onderzoek van de Intelligence Group onder ruim elfduizend hoogopgeleide werknemers.

Beeld Hoogopgeleide vrouwen doen minder concessies voor nieuwe baan

Naast de Rabobank is Shell een populaire werkgever bij beide geslachten. De energiereus staat op plaats drie bij de hoogopgeleide mannen en op plek twee bij de hoogopgeleide vrouwen. Maar er zijn ook grote verschillen in voorkeur tussen hoogopgeleide mannen en hoogopgeleide vrouwen. Het Rijk is de derde favoriete werkgever onder vrouwen, maar komt bij mannen pas op de achtste plaats. Vrouwen werken graag bij non-profitorganisaties: onderwijs en gezondheidszorg staan op één en twee. Politie, GGZ, Openbaar Ministerie en GGD scoren ook hoog.

 

Imago

Mannen werken het liefst in onderwijs, wetenschap en consultancy. Zo zijn bedrijven als hilips, KLM, KPN, DSM, Rabobank, ING en de ABN Amro populaire werkgevers. Hiermee hebben mannen en vrouwen dus dezelfde favoriete branche, namelijk het onderwijs. Opvallend is dan ook dat de 20 door mannen als meest favoriete werkgevers aangeduide bedrijven nauwelijks actief zijn in onderwijs, wetenschap en consultancy. De reden hiervoor kan zijn dat mannen relatief veel prijs stellen op een goede naam van een organisatie.

 

Geen consessies

Uit het onderzoek bleek verder dat hoogopgeleide vrouwen minder graag concessies doen voor een nieuwe baan dan hoogopgeleide mannen. Bijna 60 procent van de vrouwen wil geen werkinhoudelijke concessies doen, terwijl dit percentage bij de mannen maar 45 procent is. Voor 40 procent van de vrouwen tegen 32 procent van de mannen is het belangrijk om in een nieuwe baan dezelfde hoeveelheid verantwoordelijkheden te dragen.

 

Vrouw vs man

Het aantal vakantiedagen is voor een derde van de vrouwen en voor een kwart van de mannen essentieel. Beide sekses kennen wel een gelijke bereidheid van 50 procent om salaris in te leveren. Ruim een kwart van de vrouwen en bijna een kwart van de mannen wil niet verder reizen naar een nieuwe baan.

 

Tip

In deze economische moeilijke tijd is het belangrijker dan ooit dat u uw werkgeversimago goed bewaakt. Door slecht uitgevoerde reorganisaties of  oneerlijk gegeven ontslag kunt u een imago waaraan jarenlang gebouwd is snel verliezen. De krapte op de arbeidsmarkt blijft op de achtergrond aanwezig en als de economie weer aantrekt zult u een goed imago als werkgever hard nodig hebben om het door u gewenste personeel aan te trekken.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.