Logo
  • Nieuws
  • 16 april 2012
  • Mariel Hovemann

‘Fiscale kilometervergoeding veel te laag’

Gezien de steeds oplopende prijzen aan de pomp zou de kilometervergoeding volgens berekeningen van de vakcentrale MHP eigenlijk vijf cent hoger moeten liggen. De vakcentrale pleit daar dan ook voor.

Beeld ‘Fiscale kilometervergoeding veel te laag’

Op het Catshuis wordt gesproken over de beperking van de fiscaal vrijgestelde kilometervergoeding (momenteel nog 19 cent). In 2004 is besloten de fiscale kilometervergoeding te beperken van 28 cent naar 18 cent, met het argument dat voortaan alleen nog de variabele onkosten worden vergoed. Sinds 2004 is alleen in 2006 de vergoeding verhoogd naar 19 cent.

 

Het autorijden is vooral onder invloed van de brandstofprijzen duurder geworden, maar de fiscale kilometervergoeding is niet aangepast. Volgens berekeningen van de vakcentrale voor middelbaar en hoger personeel had de kilometervergoeding al 24 cent moeten bedragen als rekening was gehouden met de gestegen brandstofkosten. De werknemer die met de auto rijdt, loopt daardoor 5 cent per afgelegde kilometer mis. De gemiddelde werknemer moet hierdoor ruim 350 euro netto per jaar bijleggen aldus de vakcentrale.

 

Actuele kilometervergoeding

Sinds 2004 is de onbelaste kilometerprijs gebaseerd op de variabele kosten. Deze laatste kosten bestaan enerzijds uit brandstofkosten en anderzijds uit een deel van de onderhoudskosten (reparatie- en slijtagekosten). Van de variabele kosten bestaat ongeveer 65 procent uit brandstofkosten (bron: ANWB).

Als de fiscale kilometervergoeding jaarlijks geïndexeerd was aan de hand van de ontwikkeling van de brandstofprijzen en de onderhoudskosten, dan zou de fiscale kilometervergoeding met ingang van 1 januari 2012 € 0,24 bedragen ((1,437 x 65% + 1,137 x 35%) x € 0,18).

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.